Kong Lear
Scala

Scala

Dato

31. aug - 4. okt 2023

OBS!

Der anvendes kortvarig stroboskolys

Varighed

ca. 1 time og 50 min. uden pause


Kong Lear

Shakespeares eksplosive tragedie om magt og vanvid

Kong Lear er en af Shakespeares vildeste og stærkeste tragedier, et ubestridt mesterværk. En universel historie om en banal arvesag i en familie, som pludselig eksploderer i intriger og forræderi, magt, begær og grådighed. Det er ondskab og kærlighed på den store klinge – fortalt i et sprog, der dufter af rosenvand og drypper af slangegift.

Dansk teaters klassikerdronning Katrine Wiedemann iscenesætter Shakespeares storværk, hvor Kong Lear efter et langt liv på magtens trone vælger at abdicere og gå på pension. Men hvordan skal han dele sit rige mellem sine tre døtre? Han beslutter, at døtrene skal fortælle ham, hvem af dem der elsker og ærer ham højest. Ved at sammenblande følelser og fornuft begår Kong Lear en fatal fejl. En fejl, der sender ham ud i et afmægtigt vanvid.

I hovedrollen som Kong Lear kan du opleve dansk film og teaters altid skarpt vibrerende nestor, Jens Jørn Spottag. Spottag, der i 2023 fejrer 40-års skuespillerjubilæum, er kendt fra et væld af roller. Bl.a. fra DR-serien Arvingerne og fra film som To verdener og Hvidstengruppen. Kong Lears yndlingsdatter, Cordelia, spilles af  Anne Plauborg og hendes to søstre af henholdsvis Mette Døssing og Rikke Lylloff.

Forestillingen er støttet af
Knud Højgaards Fond 

"Jens Jørn Spottag spiller en stærk og overbevisende Kong Lear - lige fra magtens tinde til faldet og fortrydelsen"
Information
"Baggesen og Spottags dialog om skæbne og modenhed er en af forestillingens bedste. Intens og ypperligt spillet."
Stiften.dk

En skypumpe, der lod mig føle alt, hvad et menneske kan føle, helt ud hvor det bliver allermest elendigt

Atlas Mag

Skal især ses for de fremragende skuespilpræsentationer

Kristeligt Dagblad

Balancerer mellem en neddæmpet inderlighed, det grotesk ekspressive og den tragiske patos

Politiken

I Wiedemanns præcise og effektfulde Kong Lear er sproget selvberoende og stort. Her slår følelserne som piskesmæld. [...] Alt er mesterligt koordineret

Weekendavisen

Kong Lear er en ny sejr for Aarhus Teater

CPH Culture

Et gedigent klassikerbud

Iscene

Holdet på forestillingen var virkeligt stærkt

Ungt Teaterblod

Alene præstationerne fra Baggesen og Spottag er nok til at give en kæmpe anbefaling

Sceneblog

Holdet bag

William Shakespeare
AF
Niels Brunse
OVERSÆTTELSE
Katrine Wiedemann
ISCENESÆTTELSE
Maja Ravn
SCENOGRAFI OG KOSTUMEDESIGN
Anders Kjems
LYSDESIGN
Aki Bech
LYDDESIGN
Stephan Bomberg
Musikkonsulent
Lars Gaarde
KONCEPTUERENDE LYDDESIGN 

Medvirkende

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Jens Jørn Spottag

kong lear

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Anne Plauborg

cordelia

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Mette Døssing

goneril

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Rikke Lylloff

regan

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Anders Baggesen

gloucester

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Clint Ruben

Edgar m.fl.

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Kjartan Hansen

edmund

kong lear aarhus teater foto emilia therese
Daniel Mortensen

kent

Handlingen

Kong Lear er en voldsom tragedie. Det er en universel historie om en arvesag i en familie, der pludselig eksploderer i intriger, magt, begær og grådighed. 

Læs videre på eget ansvar - der er store afsløringer af plottet! 

Tragedien begynder det ved det engelske hof, hvor Kong Lear har besluttet at dele sit rige i tre og fordele det mellem sine døtre. Han handler impulsivt og er (måske) ved at blive senil. Den kærlighedstest, han udsætter sine døtre for, bliver hans fald. Cordelia, hans yngste datter, vil ikke hult lovprise sin far, som de to ældste døtre gør det og Lears stolthed tvinger ham til at smide hende på porten og i armene på den franske konge.

Kong Lear er nu overladt til sine to ældste døtre, men deres forhold slides i stykker; de bliver trætte af ham og hans luner og begynder at bekrige hinanden.

Da Cordelia hører om sin fars tiltagende galskab og krigen mellem hendes søstre, så kommer hun ham til undsætning med hele den franske hær.

Som et sideplot får vi tragedien om Gloucester og hans to sønner, den ægtefødte Edgar og den uægtefødte Edmund. Edmund er voldsomt oprørt over, at hans status som uægte søn hverken giver ham social status eller magt, snarere det modsatte, så han beslutter sig for at skaffe sig af med sin bror Edgar – og sin far, for at få hans magt og status.

Det hele ender som tragedier gør! Edmund tager Kong Lear og Cordelia til fange, Goneril forgifter Regan og findes selv med en kniv i hjertet. Cordelia hænges i fængslet og da Kong Lear ser sin yngste datter død, dør han af sorg.

Video:
Om at spille Shakespeare levende
Katrine Wiedemann, instruktør
Katrine Wiedemann, instruktør
Jeg har den allerstørste ærefrygt for Kong Lear

Kong Lear er mit drømmestykke

Som instruktør er Katrine Wiedemann dansk teaters ubestridte klassikerdronning. Hun har en umættelig kærlighed til de klassiske tekster tilsat et unikt talent for at forløse dem på en både moderne og vedkommende måde – også for et yngre publikum.

Med Kong Lear instruerer hun nu sin første forestilling på Aarhus Teater, og det er en personlig drøm at sætte Shakespeares store kongedrama i scene, for det er et af hendes absolutte yndlingsstykker.

”Jeg har haft en særlig forkærlighed for stykket, siden jeg læste og så det i teenageårene. Det ramte mig stærkt, uden at jeg kunne forklare hvorfor. Det fortæller det sidste kapitel i en mands eksistens: Den gamle konge, der raver rundt ude på heden i en voldsom storm. Og det billede satte sig stærkt i mig, da jeg var ung,” siger Katrine Wiedemann.

En magtmand bliver blød om hjertet
Kong Lear er den aldrende hersker, der går på pension og alligevel ikke er klar til at slippe
magten. Da han skal dele sit rige mellem sine tre døtre, farer han vild i sine følelser og sin forfængelighed.
”På det ydre plan er det en familiær arvekonflikt, hvor en familie går i opløsning. Faren,
der skal fordele arven, kommer til at begå en skæbnesvanger fejl, der får alt det værste frem
i den menneskelige natur: den trængte evne til kærlighed, grådigheden, magtsygen. Men den
indre rejse, kongen gennemgår, er nok så interessant. Han når frem til den erkendelse, at han har begået en grusom fejl, og dramaet drejer sig om hans selvransagelse og den galskab, han bliver kastet ud i.”
Det er en klassisk tragedie, og som i flere andre af Shakespeares stykker foregår den i et
magttomrum. ”Kong Lear er enerådende, han regerer koldt og uden medfølelse, alt det man skal, når man sidder på toppen, og i den tid er der ro i lejren. Så bliver han udsat for kærlighedens fristelse, og i det sekund, han bliver blød om hjertet og ikke kun servicerer magten, går det hele i opløsning.”

En klassiker skåret i tydelige og bevægende billeder
Selv om Katrine Wiedemann altid har vidst, at hun en dag ville nå til at lave Kong Lear, er det, som om hun skulle modnes til opgaven. Som om hun skulle være klar. Det tidspunkt er nu endelig kommet. ”Jeg har den allerstørste ærefrygt for Kong Lear, og jeg er glad for, at jeg har den erfaring med Shakespeare, jeg har. Jeg ser for mig portrættet af den store stjerne og hans farvel – ikke i et kæmpe udtræk, men lavet mere kammerspilsagtigt. Jeg vil lave et snit, der går til benet.”
”Kong Lear kan måske fremstå som en svær og kompleks klassiker, men jeg vil gerne stille
skarpt på det nære, menneskelige drama, hvor tidens støv er pustet bort. Der er jo helt genkendelige dilemmaer på spil. Alle er i familie, og alle forholder sig til kærlighed og magt. Det er fuldstændig centralt til alle tider. Forestillingen skal være nærværende og bevægende og forståelig.”
En vigtig nøgle er det visuelle udtryk. Katrine Wiedemann og hendes faste samarbejdspartner,
scenograf Maja Ravn, er kendt som eminente og opfindsomme billedmagere. Og ikke mindst den kvalitet får deres klassikeropsætninger til at virke på en gang friske og tidløse.
”Jeg har altid en ambition om at lave en klassiker så tydelig, at både en døv og et barn kan forstå, hvad der foregår,” siger hun.

Katrine Wiedemann var interviewet af Michael Holbek til Aarhus Teaters sæsonkatalog