Ej blot til lyst
Bliv klogere på tankerne bag projektet og se hvem der deltager
Ej blot til lyst er AT Lærings teaterpædagogiske flagskib, som beskæftiger sig med efteruddannelse af dansklærere. Efteruddannelsen sker i partnerskab med 5 folkeskoler i Aarhus Kommune, som tilknyttes projektet i et 2-årigt partnerskab. Projektet startede som pilotprojekt i 2015 og har udviklet sig lige siden. Ej blot til lyst løber indtil videre til juni 2021.
Formålet med Ej blot til lyst er undersøge, hvad scenekunsten og æstetiske læreprocesser kan bidrage med i folkeskolens danskundervisning både i forhold til læringsmål og elevernes generelle dannelsesproces. Vi har særligt fokus på kompetenceudvikling af dansklærerne i forhold til at arbejde med scenekunst i undervisningen.
Metoden er en blanding af workshops for lærere, workshops med lærere og elever og ikke mindst det konkrete møde med Aarhus Teater, blandt andet i form af forestillinger og møder med det kunstneriske personale.
Kvantitative mål: I løbet af en toårige partnerskabsperiode med 5 skoler vil 50 lærere og 1250 elever have været tilknyttet Ej blot til lyst.
Projektet vil i sin samlede periode 2015-2021 have beskæftiget 11 skoler, ca. 170 lærere og 4.200 elever.
På denne side finder du:
Partnerskoler: Aarhus Teater realiserer Ej blot til lyst i et forpligtende samarbejde med (2018/19):
- Gammelgårdsskolen
- Kragelundskolen
- Solbjergskole
- Frederikbjergs skole
- Lisbjergskolen
Styregruppen består af
- Martin Appel Loft, skoleleder Lisbjergskole
- Jan Frydensbjerg, Lisbjergskole
- Lisbet Hastrup Clausen, lektor i Dansk, Læreruddannelsen i Aarhus, VIAUC
- Ida Krøgholt, phd, lektor Institut for Kommunikation og kultur - Dramaturgi, Aarhus Universitet
- Ina Rathmann, cand. Pæd. Psych. og pædagogisk konsulent
- Sissel Worm Glass, lektor i dansk og drama, teaterpædagogisk underviser
- Allan Aagaard, direktør Aarhus Teater
Kontakt os på
atl@aarhusteater.dk
Forskning og læring i et bredere perspektiv
Læreruddannelsen i Aarhus indgår som danskfaglig sparringspartner og Aarhus Universitet står i samarbejde med Freie Universität, Berlin for at følge og analysere Ej blot til lyst-projektet. Resultaterne blev præsenteret i en afsluttende rapport (pdf) i 2018.
Bæredygtighed er et centralt succeskriterium og derfor vil der løbende laves evalueringer, så idéerne i Ej blot til lyst kan leve videre på skolerne efter partnerskabsperioden. Vidensdeling er også en vigtig faktor for forankringen på skolerne i Aarhus Kommune samt i det teaterpædagogiske miljø – vi deler gerne ud af vores viden og tager imod faglige indspark med kyshånd.
Ej blot til lyst 1.0 (2015-18) blev støttet af
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til Almene Formål
Ej blot til lyst 2.0 (2018-21) støttes af
Spar Nord Fonden, Aarhus Kommune, Børn og Unge. Aarhus Teater bidrager med en betragtelig egenfinansiering.
Ej blot til lyst
er støttet af
Ej blot til lyst
er støttet af
Jette Riise
Lærer og teaterpædagogisk underviser
Sissel Worm Glass
Cand. mag., lektor i drama og teaterpædagogisk underviser
Trine Anja Petersen
Cand. mag. i dramaturgi og teaterpædagogisk underviser
Morten Daugbjerg
Kommunikationschef og leder af Aarhus Teater Læring
pædagogisk materialebANK
Vi har - udover de forestillingsspecifikke undervisningsmaterialer - udviklet en række teaterpædagogiske materialer, som vi tager i anvendelse på vores teaterkurser og som du som lærer kan gøre brug af i din undervisning.
Nogle materialer henvender sig til en særlig aldersgruppe, mens andre kan versioneres.
Modsat biografen er teater live og lige nu
Skuespiller Jacob Madsen Kvols viser dig rundt på Aarhus Teater og tager dig med bag kulisserne. Videoen er tænkt som et supplement til teaterbesøget, og skal give dine elever perspektiv, indsigt og baggrund, før de besøger Aarhus Teater.