AT Læring
Undervisnings-
materialer
Til flere af vores forestillinger udarbejder vi fagrelevante undervisningsmaterialer, som du kan bruge i din undervisning i forskellige fag. Foruden vores egen ekspertise allierer vi os altid med fagpersoner uden for teatret, som har et specifikt kendskab til den mål- og aldersgruppe, som materialet henvender sig til. Materialerne er gratis og kan løbende downloades herunder. Vi offentliggør de nye materialer i vores skolenyhedsbreve
Undervisningsmaterialer
Aktuelle og kommende forestillinger
THE SUPREME GENTLEMAN
SPILLEPERIODE: 5. feb - 3. mar. 2022
SCENE: Stiklingen
RELEVANT FOR: Dansk, Samfundsfag og Dramatik i udskolingen og på ungdomsuddannelserne (anbefales fra 16 år)
DOWNLOAD: Download inspirationsmaterialet til THE SUPREME GENTLEMAN her
ROMEO & JULIE
SPILLEPERIODE: 10. feb. - 10. mar. 2022
SCENE: Store Scene
RELEVANT FOR: Engelsk, Dansk og Dramatik på ungdomsuddannelserne (anbefales fra 15 år)
DOWNLOAD: Download undervisningsmaterialet til ROMEO & JULIE her
SANDMANDEN
SPILLEPERIODE: 24. feb. - 19. mar. 2022
SCENE: Scala
RELEVANT FOR: Tysk, Dansk og Dramatik på ungdomsuddannelserne (anbefales fra 15 år)
DOWNLOAD: Download undervisningsmaterialet til SANDMANDEN her
Tidligere forestillinger
ORDET
SPILLEPERIODE: 4. sep. - 9. okt 2021
SCENE: Scala
RELEVANT FOR: Dansk og Dramatik på ungdomsuddannelserne
DOWNLOAD: Download Undervisningsmateriale til ORDET her
NÅR VI DØDE VÅGNER
SPILLEPERIODE: 16. sep. - 16. okt 2021
SCENE: Studio
RELEVANT FOR: Dansk og Dramatik i udskolingen og på ungdomsuddannelserne
DOWNLOAD: Download Undervisningsmateriale til NÅR VI DØDE VÅGNER her
ALICE I EVENTYRLAND
SPILLEPERIODE: 11. nov. - 22. dec. 2021
SCENE: Store Scene
RELEVANT FOR: Dansk og Drama i indskolingen og på mellemtrin
DOWNLOAD: Download Undervisningsmateriale til ALICE I EVENTYRLAND her
KAGEFABRIKKEN
SPILLEPERIODE: 19. nov. - 18. dec. 2021
SCENE: Scala
RELEVANT FOR: Dansk og Dramatik i udskolingen og på ungdomsuddannelserne
DOWNLOAD: Download inspirationsmaterialet KAGEFABRIKKEN her
MAN VOKSER OP
SPILLEPERIODE: 12. nov. - 4. dec. 2021
SCENE: Stiklingen
RELEVANT FOR: Dansk og Dramatik i udskolingen og på ungdomsuddannelserne (anbefales fra 15 år)
DOWNLOAD: Download inspirationsmaterialet til MAN VOKSER OP her
Artikelserie om Det affektive rum
“Det affektive rum” er et tema for forestillingerne på Aarhus Teater Studio i sæson 2021/22. Denne artikel er en generel introduktion til begrebet “Det affektive” set i forhold til forskellige forestillinger på Aarhus Teater. Den første forestillingsspecifikke artikel handler om Ibsens NÅR VI DØDE VÅGNER. Anden artikel handler om Christian Lollikes EN FORTÆLLING OM BLINDHED og endelig belyser den tredje artikel forestillingen TIL DE LYSE MORGENER, som har festen som omdrejningspunkt.
Artiklerne skrives alle af Erik Exe Christoffersen og Ida Krøgholt, Institut for Kommunikation og Kultur - Dramaturgi, Aarhus Universitet og udgives i samarbejde med Aarhus Teater.
Download introduktionen til Det affektive rum her
Læs mere om STUDIO og tankerne bag Det affektive rum på scenen her
"Det affektive rum i Når vi døde vågner"
af Erik Exe Christoffersen og Ida Krøgholt
I den første i artikelrækken om Det affektive rum finder du baggrundsstof til at kunne arbejde med "det affektive rum", når I skal se "Når vi døde vågner". Til sidst i materialet er der også en pædagogisk opgave du kan afprøve med din klasse/hold.
Download artiklen "Det affektive rum i Når vi døde vågner" her
"Det affektive rum i En fortælling om blindhed"
af Erik Exe Christoffersen og Ida Krøgholt
I den første i artikelrækken om Det affektive rum finder du baggrundsstof til at kunne arbejde med "det affektive rum", når I skal se "En fortælling om blindhed". Artiklen indeholder også et interview med forfatter Christian Lollike og dramaturg Tine Ilum.
Download artiklen "Det affektive rum i En fortælling om blindhed" her
Pædagogisk Materialebank
Inspirationshæfte
Formålet med materialet er at give dig inspiration og redskaber til at arbejde med den
teaterforestilling, du skal opleve sammen med dine elever og/eller det teaterværksted, I skal deltage i på Aarhus Teater.
Materialet er tilrettelagt, så det kan bruges både før og efter jeres besøg i teatret.
Det knytter sig ikke til en bestemt forestilling, men favner bredt, så det vil kunne bruges
til at åbne for mange forskellige typer af teateroplevelser, fra små intime forestillinger til
musicals og store opsætninger
Teaterkort
Gå på opdagelse i jeres teateroplevelser. Hvert kort indeholder et teaterspørgsmål, som du
kan stille i plenum til klassen, eller I kan kopiere og klippe dem ud som kort og dele dem ud til
makkerpar, små grupper eller hele klassen.
Kortene kan bruges til alle klassetrin. Vælg evt. særlige kort ud – afhængig af elevernes alder og dine valg omkring samtalens indhold
Refleksionskort
Kortene bruges som et refleksionsredskab, når du har arbejdet med indlevelsesmetodersom f.eks. ”Gå som…”, ”Iscenesættelsen”,”Sanserejse” eller ”Visningsopgaver”.
De bruges til at udforske elevernes refleksioner og oplevelsen af ”den æstetiske fordobling”, altså dobbeltheden i at spille en rolle og samtidig ’være sig selv’.
Piktogrammer
Piktogrammerne kan hjælpe dig og klassen med at få flere teaterøvelser ind i undervisningen.
Hæng et udvalg af piktogrammerne op og brug dem løbende i undervisningen. På bagsiden
står en kort øvelsesbeskrivelse, så I hurtigt kan komme i gang.
Feedback-plakat
Feedbackplakaten er til ophæng i klassen, og er en hjælp til eleverne, når de skal give kammeraterne feedback på visninger med krop og drama. Eleverne bliver mere bevidste om publikums rolle og arbejdsindsatsens betydning (at gøre sig umage) for visningens se- og troværdighed.
Samtidig skabes et rum til elevernes refleksioner over forskelle og ligheder mellem den fiktive figur, de spiller, og dem selv som personer.
Teaterplakat
Hæng plakaten ”Min teateroplevelse” op og snak sammen om jeres oplevelser fra den konkrete forestilling.
Fin teaterspørgsmål, som kan være med til at ’åbne’ den forestilling, I har set. Vælg frit mellem dem – afhængig af tidsforbrug og målgruppe.
Aarhus Teaters Arkiv
I Aarhus Teaters online arkiv kan du søge i teaterhistorien. Vi har digitaliseret mange tusinde arkivalier, som du kan finde på aarhusteater.dk/arkivonline (husk at læse søgevejledningen - klik på ”Sådan søger du” på arkivets forside).
Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at til at skrive til arkivar Marianne Philipsen på arkivar@aarhusteater.dk
Lydbibliotek
Vi har samlet et lille lydbibliotek, der indeholder eksempler på lyd, musik og underlægning,
som du kan bruge direkte ind i din undervisning.
Du finder lyde, der understøtter de fiktive universer, som du skaber med eleverne; du finder også musik og underlægning, der skaber stemninger og således har betydning for helhedsoplevelsen i eksempelvis en visningsopgave
Lyskasse
Vi har i samarbejde med en lysdesigner sammensat en basis lyskasse, som indeholder to teaterlamper, en master samt tilhørende ledninger. Med lyskassen kan du hurtigt og nemt sætte lys til en visningsopgave i klasselokalet.
Lyset er med til at skabe fokus på det, der foregår på scenen og understøtter de fiktive universer på scenen. Pris 8.000 kr. ex moms. For bestilling kontakt trine.petersen@aarhusteater.dk
Katalog over teaterøvelser
Vi har samlet et udvalg af teaterøvelser, som du kan bruge ind i din undervisning.
Brug dem i forhold til tekstarbejde, begrebsafklaring, tekstfortolkning eller andet. Til hver øvelse får du formål og en ’brugsanvisning’.
Goyles hjemmeskole
Aarhus Teater Læring har i samarbejde med Goyle udviklet GOYLES HJEMMESKOLE, hvor eleverne kan udvælge forskellige øvelser og gi’ den gas derhjemme.
Formålet er at fremme elevernes kreativitet og kendskab til drama æstetiske metoder og holde dramagnisten tændt.
Eleverne kan evt. sende tekster/billede/videoer af deres skabte værker til dig og resten af klassen, så de kan dele disse kreative og legende oplevelser, som er hårdt tiltrængt i denne tid.
Nogle af øvelserne kan også bruges når I kommer skole igen - enten som hjemmearbejde eller sammen i klassen.