Presse-
meddelelser

Information, tilmelding til pressemøder og premierer (anmeldere) og aftale om interviews:


Kommunikationschef Morten Daugbjerg, tlf. 4213 4700 / presse@aarhusteater.dk

Pressemedarbejder Mathias Wissing /
mail: mathias.wissing@aarhusteater.dk

Omstilling til andre afdelinger
Tlf. 8933 2300 / info@aarhusteater.dk

Kagefabrikken
ScalaFRA 27. nov.

Kagefabrikken

Grotesk farce om kage, krise og klæbrig konsulentkrymmel skrevet af Christian Lollike 

Kagefabrikken stikker dramatiker Christian Lollike fingrene i den glasur, vi pynter os med, når tingene går godt. For hvad sker der med empatien og tolerancen, når vi presses på vores brød og vores holdninger? 

I rollen som den disruptede fabrikant Niels serverer vi Reumert-vindende Kristian Holm Joensen, der med sit eminent timede komiske talent senest gæstede Aarhus Teater i Christian Lollikes morbide sygehus-satire Hospitalet. Den unge, vilde og ekspressive instruktør Niels Erling, der i 2020 fik en Reumert Talentpris, serverer historien om den pressede kagefabrik og dens medarbejdere. 

Download:
Man vokser op
StiklingenFRA 27. nov.

Man vokser op 

Oplev to nye dramatikertalenter i et gnistrende møde med Tove Ditlevsen, når Aarhus ­Teater sætter to af hendes stærke værker på scenen i én og samme forestilling

I disse år oplever vi en sand Tove Ditlevsen-revival, ikke bare herhjemme, men også i udlandet. Tidligere på året udkom tre af hendes bøger i England og USA, og The New York Times kaldte hende ”et skræmmende stort talent”. Hun er en af vores mest markante litterære stemmer med en ufattelig indlevelsesevne og solidaritet med de såkaldt brændte børn og deres klemte liv. Hendes bøger har rod i 1940’ernes arbejderklasse i de barske københavnske brokvarterer, men hendes erfaringer er tidløse. Regina Rex dramatiserer Ditlevsens debutroman, Man gjorde et barn fortræd (1941) og  Ingeborg Thomsen dramatiserer For barnets skyld (1946). 

De to dramatiseringer bliver to enaktere samlet under titlen Man vokser op. På scenen får du blandt andet Aarhus Teaters Emil Prenter og Lasse Steen sammen med Luise Skov og Amanda Friis Jürgensen. Den fremadstormende instruktør Sigrid Johannesen iscenesætter, og Aarhus Teaters Reumert-vindende husscenograf David Gehrt udformer scenografien.

Download:
Alice i Eventyrland
Store SceneFRA 27. nov.

Alice i Eventyrland 

Årets familieforestilling er en ny version af den magiske klassiker om den nysgerrige pige Alice og hendes rejse ind i en verden fuld af mystiske væsener

Alice i Eventyrland inviterer dig med ind i et forunderligt univers, der udfordrer dine sanser og dit perspektiv på verden. Lewis Carrolls legende fortælling om Alice har i mere end 150 år hensat børn og voksne i åndeløs betagelse. Den er blevet fortolket i stribevis af bøger og på film, og nu ruller vi hele den smittende galskab ud på Store Scene.

Alice i Eventyrland er lagt i hænderne på det erfarne makkerpar instruktør Maria K. Sunesen og scenograf Mie Riis. De har sammen stået bag en række store og meget roste børne- og familieforestillinger i Danmark og Norge, blandt andet den flotte opsætning af Storm over Ramasjang på Østre Gasværk Teater i 2020.

I rollen som Alice kan du opleve Aarhus Teaters unge stortalent Andrea Øst Birkkjær, der blandt andet foldede sig ud som juleånd i sidste sæsons familieforestilling, Et Juleeventyr.

Download:
En fortælling om blindhed
StudioFRA 27. nov.

EN FORTÆLLING OM BLINDHED

Publikum ligger på feltsenge i skræmmende aktuel epidemiforestilling af Christian Lollike. Der venter publikum en radikalt anderledes teateroplevelse, når Aarhus Teater i samarbejde med Sort/Hvid og Teater Momentum blænder op for teaterversionen af Nobelpristageren José Saramagos epidemiroman En fortælling om blindhed.

Når vi døde vågner
Spiller ikke længere

Når vi døde vågner

Henrik Ibsens sidste skuespil, hvor den pulserende og allestedsnærværende natur æder sig ind på de forstenede eksistenser

Det norske dramatikerfyrtårn Henrik Ibsen skrev sit sidste stykke i 1899, få år inden sin død, og det centrale spørgsmål for Ibsen, hans hovedpersoner og mennesker til alle tider er: Har jeg gjort det rigtige? Har jeg egentlig levet nok? 

Skuespillerne Kasper Leisner og Patrick Baurichter gæster teatret i rollerne som henholdsvis Arnold og Ulfhejm, imens Irene og Maja spilles af henholdsvis Mette Døssing og Sofia Nolsøe fra Aarhus Teaters ensemble.

Den unge, gnistrende instruktør Amanda Linnea Ginman sætter i scene. Hun har tid­ligere høstet roser for Damphjerte og Klædt af på Aveny-T. Aarhus Teaters huskunstnere Nathalie Mellbye og Marie Koldkjær Højlund skaber henholdsvis scenografi og lyddesign, urovækkende og kalibreret med blik for katastrofen. ​

Ordet
Spiller ikke længere

Ordet

Reumertvinderen fra 2020 genopstår på Aarhus Teater 

Ordet af digterpræsten Kaj Munk står som hans i særklasse bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare seks dage i en afsindig rus og ønskede, det skulle ramme publikum som et chok i sjælen. Forestillingen Ordet er stærke sager, og den blev en kæmpe publikums- og anmeldersucces, inden den blev taget af plakaten, da corona lukkede landet. Vi glæder os derfor over, at det nu er lykkedes at genopsætte den bevægende klassiker.  

Kaj Munks scenemirakel åbenbares i sanseligt, smukt samspil mellem den nyskabende instruktør Anja Behrens og vores husscenograf David Gehrts bjergtagende scenografi, der blev Reumert-nomineret for bedste scenedesign. I rollen som Mikkel Borgen får du Henrik Birch, stærkt flankeret af sine sønner, Aarhus Teaters Kjartan Hansen, Emil Prenter og Lasse Steen. I rollen som det indremissionske modstykke, Peter Skrædder, ses Morten Suurballe.

Jeg er jo lige her
Spiller ikke længere

Jeg er jo lige her

Teaterkoncert om kærlighedens væsen skabt over Anne Linnets sangkatalog

Forestillingen havde urpremiere på Det Kongelige Teater i maj og spiller på Aarhus Teaters Store Scene fra 28. august med nyt cast

Jeg er jo lige her er produceret i samarbejde med Det Kongelige Teater, som Aarhus Teater tidligere har produceret Kongens Fald og David Bowie-forestillingen Lazarus sammen med. Den erfarne instruktør Thomas Bendixen og Det Kongelige Teaters skuespilchef, Morten Kirkskov, stå i samarbejde med koreograf Signe Fabricius bag iscenesættelsen, imens den prisbelønnede Maja Ravn, der blandt andet stod for scenedesign til Teaterkoncert Imagine om John Lennon på Aarhus Teater, skaber scenografien. De musikalske arrangementer er i hænderne på Jesper Mechlenburg. Et liveband, fem dansere samt et hold af skuespillere fra begge teatre giver det hele krop og liv.

Girls & Boys
Spiller ikke længere

Girls & Boys

Intens monolog om en families tragedie, og det der er sværest at tale om.

En kvinde er alene på scenen, og alt virker rigtigt og dragende, når hun fortæller om sin stormfulde forelskelse i den mand, hun gifter sig med. Han er handlekraftig og med eget firma, de har fantastisk sex. De bor pænt, snart får de to livlige børn, pigen Leanne og drengen Danny, og kvinden får gang i sin karriere. Altså, et lykkeligt ægteskab. Eller rettere: Det ligner et lykkeligt ægteskab.

For hvad ved vi egentlig om, hvad der foregår bag naboens lukkede hoveddør? Hvad hører vi på den anden side af væggen, når kærligheden smuldrer og katastrofen lurer?

Med Girls & Boys byder vi på europæisk dramatik fra øverste hylde. Stykket er skrevet af britiske Dennis Kelly, der lægger mildt og næsten skæmtende fra land, for så snigende at trække os ind i en malstrøm af uhyggeligt testosteronpræget mørke.

Forestillingen har danmarkspremiere 16. juni på Stiklingen

The Supreme Gentleman
StiklingenFRA 5. feb.

The Supreme Gentleman

Mændene kalder sig ’incels’ – det betyder, at de lever i ufrivilligt cølibat. Vrede og frustrerede over, at ingen kvinder vil indgå i forhold eller have sex med dem, samles de i obskure online-fællesskaber. Her deler de billeder og videoer, hvor de skader og skænder kvinder og piger. Nogle af dem går endda skridtet videre og myrder kvinder i virkeligheden.

Men hvordan havner de i det følelsesmæssige dynd, og hvorfor handler de så ekstremt? Det undersøger dramatiker og tidligere huskunstner Nanna Cecilie Bang i en ætsende monolog fremført af Jacob Madsen Kvols. Aarhus Teaters nye huskunstner, Nathalie Mellbye, står for scenografien, og fremadstormende Liv Helm instruerer.

Forestillingen skabes i samarbejde med Betty Nansen.