Spilleperiode

Grundet nedlukning i forbindelse med Covid-19 blev forestillingen aldrig realiseret


Covid-19

Som konsekvens af nedlukningen i forbindelse med Covid-19 må Aarhus Teater desværre se sig nødsaget til at aflyse forestillingen Dracula. Har du billet til forestillingen, skal du ikke foretage dig noget. Vi kontakter jer på den mail, som er oplyst i billetkøbet.

Vi anmoder om tålmodighed og håber på forståelse for den uvished, vi alle står i.

dracula

Gysende smuk musikalsk forestilling om den legendariske vampyr

Når grev Dracula lægger sin mund mod den blege kvindehals, skælver vi af fryd. Sådan har det været, siden Dracula-myten fik liv i Bram Stokers berømte roman fra 1897. I et væld af bøger, på film og teaterscener har den karismatiske legende suget til sig af det varme blod. Nu får du den stormfulde historie om Dracula i en storslået musikalsk forestilling, skabt af Aarhus Teater i samarbejde med Den Jyske Opera.

Dracula vokser op i en tid med krig, massevoldtægter og pest. Ud af rædslerne fødes han som en aristokratisk dæmon, der rejser gennem århundrer. Dracula vil beskytte sin jord og slægtens ære mod invaderende horder, og det vil han gøre med alle midler. I slutningen af 1800-tallet ser han en mulighed for at genrejse slægten Draculas storhed ved selv at foretage en invasion: Dracula vil erobre London og overtage ledelsen af det britiske imperium. Derigennem vil han skabe en ny tidsalder, hvor mennesker er slaver for vampyrer. Den nygifte advokatfrue Mina Harker er den første, der ser risikoen og forstår hans planer. Hun bliver samtidig genstand for Draculas begær. En lille gruppe mænd samler sig omkring hende for at kæmpe mod vampyren og redde civilisationen. Det er drama i stort udtræk, når skuespillerne forenes med et unikt operakor på 19 stemmer.

Lyddesigner Marcus Aurelius Hjelmborg er gået på rov i musikhistorien og låner fra Mozart, Händel og andre af de store klassiske komponisters korværker og dødsmesser. Det hele sættes i scene af Martin Lyngbo, som i en årrække har kreeret stærkt roste og radikale teaterforestillinger og sidste år debuterede som operainstruktør med Barberen i Sevilla på Det Kongelige Teater. I rollen som Dracula byder vi på Aarhus Teaters Mathias Flint, der brillerede som Tony i West Side Story.

Det er første gang, Aarhus Teater og Den Jyske Opera går sammen om at skabe et fælles værk. Med Dracula præsenterer vi det blændende operakor side om side med et skarpt hold af skuespillere i en gysende smuk musikalsk forestilling. 

Præsenteres i samarbejde med Den Jyske Opera

Opera eller musical? 

Musikalsk arrangør Marcus Aurelius Hjelmborg er gået på rov i musikhistorien og låner fra Mozart, Händel og andre af de store klassiske komponisters korværker og dødsmesser. Nogle værker vil kun være repræsenteret med ganske få stemningsmættede elementer, andre vil man som kender kunne genkende selv i de korte brudstykker forestillingen byder på.

Men er det så en opera? Eller en musical? 

Marcus: "Nej, det er det ikke. For skuespillerne synger ikke og det er et almindeligt tale-teater med musikunderlægning.
Underlægningen er dog utraditionel, da det er i form at et operakor. På scenen er der et flygel og koret og al musik kommer live derfra

Playliste med inspirationsmusik

Kreativt team
Bram Stoker
AF
Martin Lyngbo med Lucas Svensson
Dramatiseret efter Bram Stokers roman
Martin Lyngbo
Iscenesættelse
David Gehrt
Scenografi
Marcus Aurelius Hjelmborg
Kompositioner &
musikalske arrangementer 

Mathilde Grebot
Kostumedesign
Tecwyn Evans
Korindstudering 
Anders Kjems
Lysdesign
Benjamin la Cour
Scenografisk Konsulent 
Louise Schrøder
Pianist
Lars Gaarde
Lyddesign 
Esa Alanne
Koreografi 
Medvirkende
Mathias Flint
Tom Jensen
Anne Plauborg
Sara Viktoria Bjerregaard
Simon Mathew
Anders Baggesen
Ashok Pramanik
Frederik Mansø
Magnus Haugaard
Den Jyske Operas Kor
Støttet af 
Knud Højgaards Fond  / Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Mathias Flint gør i dybden med Dracula

Når Dracula rammer Aarhus Teater er det med Mathias Flint i hovedrollen, som den legendariske vampyr. Men hvordan er det nu historien er? Hvorfor er det interessant at opsætte den på den store scene? Og hvad har det af betydning for oplevelsen at der er 19 mand stort operakor med på scenen? 

Mathias Flint mødes med instruktør Martin Lyngbo og musikalsk arrangør Marcus Aurelius Hjelmborg umiddelbart før prøvestarten til en snak om dette og meget mere.  

En samtale med instruktør Martin Lyngbo

"Truslen fra øst"

En samtale med musikalsk arrangør Marcus Aurelius Hjelmborg

"Tænk på det som et filmscore"