Scala
Spilleperiode
Forestillingen spillede i sæson 19/20 og blev genopsat i 21/22
ORDET
Kaj Munks oprørende drama om tro og mirakler, der vandt Reumert-prisen for Årets Forestilling 2020
Ordet af digterpræsten Kaj Munk står som hans i særklasse bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare seks dage i en afsindig rus og ønskede, det skulle ramme publikum som et chok i sjælen. Forestillingen Ordet er stærke sager, og den blev en kæmpe publikums- og anmeldersucces, inden den blev taget af plakaten, da corona lukkede landet. Vi glæder os derfor over, at det nu er lykkedes at genopsætte den bevægende klassiker.
Den grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen nægter sin søn Anders at gifte sig med den kvinde, han elsker, for hun er ud af indremissionsk slægt. Mikkels svigerdatter, Inger, med det store hjerte og den rene barnetro prøver at overbevise patriarken om, at kærligheden må overvinde strid og uenighed. Dog uden større held. Inger dør i sin barselsseng, og Mikkels sindssyge søn, Johannes, kaster sig på knæ ved hendes kiste og anråber Herren i bøn. Fra troens skælvende dyb kalder han på et mirakel.
Ordet er en radikal lovprisning af tro, bøn og Guds under, dog med rum for tvivlen og vanviddet. Stykket er med i Kulturministeriets Kanon for scenekunst, fordi det ”er skrevet med en vildskab, der får en til at sluge det scene for scene.”
Kaj Munks scenemirakel åbenbares i sanseligt, smukt samspil mellem den nyskabende instruktør Anja Behrens og vores husscenograf David Gehrts bjergtagende scenografi, der blev Reumert-nomineret for bedste scenedesign. I rollen som Mikkel Borgen får du Henrik Birch, stærkt flankeret af sine sønner, Aarhus Teaters Kjartan Hansen, Emil Prenter og Lasse Steen. I rollen som det indremissionske modstykke, Peter Skrædder, ses Morten Suurballe.
støttet af beckett-fonden
"Det er så smukt at det gør ondt"
"Når troen på livet og teater flytter bjerge"
Ord er næsten overflødige i visuelt betagende version
En voldsom æstetisk bedrift. Så enkelt og sublimt kan Kaj Munk fortolkes
Ordet lykkes til perfektion.En eklatant kunstnerisk succes
Ordet fænger billedskønt og løftes af stærke skuespillerkræfter
Et smukt skuestykke om troen på Gud
En stilistisk perle
Jeg må tørre tårerne bort op til flere gange.
Jeg er eksorbitant opslugt
Kaj Munk
Af
Anja Behrens
Iscenesættelse
David Gehrt
Scenografi & kostumedesign
Súni Joensen
Lysdesign
Kim Engelbredt
Lyddesign
Kim Glud
Videodesign
Medvirkende
Henrik Birch
Morten Suurballe
Kjartan Hansen
Emil Prenter
Lasse Steen
Mette Klakstein
Anders Baggesen
Christian Hetland
Kaja Kamuk
Nanna Finding Koppel
Nanna Kristence Chræmmer / Malou Ambrosius Larsen
Reumert-nomineringer
Årets forestilling
vinder
Årets instruktør: Anja Behrens
Årets scenedesign: David Gehrt
INSTRUKTØR MED FOKUS PÅ DET EMOTIONELLE
Anja Behrens står for iscenesættelsen af Ordet på Scala:
Jeg bruger tit en arbejdsmetode, hvor det handler om at skabe nogle fælles kropslige ritualer med skuespillerne. Når jeg læser en tekst, finder jeg den emotionelle klangbund, følelser som er universelle og almenmenneskelige.
Ord som dødsangst, håb, tab eller tro bliver brugt af spillerne til at finde ind til et unikt scenesprog, for at kunne skabe nogle scenebilleder, som man ikke på egen hånd udelukkende kan tænke sig frem til.
Anja Behrens blev i 2014 blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole. Blandt hendes seneste arbejder er Michel Houllebecqs Underkastelse på Betty Nansen Teatret og den ligeledes roste Selvmordets Anatomi på Teater Republique.
Anja Behrens blev nomineret til en Reumert som Årets instruktør for sin udgave af Ordet.