Store Scene
Dato & pris
3. maj - 17. juni 2023
billet: 235-510 kr.
Sprog
Musicalen spilles/synges på dansk
Varighed
ca. 2 t og 15 min inkl pause
EVITA
Lad dig forføre af det storladne musicalbrag om magt og kærlighed
EVITA har i årtier gået sin sejrsgang verden over, og vi ser frem til at præsentere den mesterligt komponerede musical for første gang på Aarhus Teater.
EVITA fortæller den fængslende historie om argentinske Eva Perón (1919-1952), der som Sydamerikas Askepot steg op fra den ludfattige underklasse og blev landets feterede førstedame, gift med præsidenten Juan Perón. Født i fattigdom og med en skuespillerkarriere som afsæt blev hun en indflydelsesrig politiker, aktivist og filantrop. Elsket af folket, men også en magtfuld folkeforfører via sit ægteskab og talent for selviscenesættelse.
Musik og tekster til EVITA, der inkluderer den ikoniske Don’t Cry for Me Argentina, er skabt af musicalkongerne Tim Rice og Andrew Lloyd Webber. De stod også bag Jesus Christ Superstar og har modtaget en regn af priser gennem årene. Den succesrige musical er filmatiseret med Madonna og Antonio Banderas i hovedrollerne.
Som Evita får du Sara Viktoria Bjerregaard, der på Aarhus Teater tidligere er brændt igennem i Lazarus og denungewertherslidelser, som indbragte hende en Reumert-nominering i kategorien som Årets Kvindelige Hovedrolle. Sara Viktoria Bjerregaard er også kendt fra Bille Augusts film Lykke-Per. Som Juan Perón kan du for første gang på Aarhus Teater opleve Morten Hemmingsen - en erfaren skuespiller fra store store musikforestillinger og musicals. Men også et kendt ansigt fra hans store rolle i Badehotellet. Aarhus Teaters Emil Prenter er fortælleren Che, som stiller spørgsmålstegn ved Evitas bedrifter og vej til magten. Svenske Sara Cronberg, der arbejder i både Sverige og Danmark, instruerer, mens scenograf Franciska Zahle står for det sceniske univers. Hun har tidligere designet scenografi og kostumer til bl.a. Medea, Hospitalet og Omstigning til Paradis på Aarhus Teater. Musikken leveres af et liveorkester under ledelse af Martin Konge.
Støttet af
Vilhelm Kiers Fond
præsenteres i samarbejde med
"Hver enkelt scene er som et lille kunstværk"
"Ikonisk musical står stramt, stærkt og veloplagt"
Den velnok mest tilfredsstillende danske opsætning af EVITA til dato
Strålende forløst med ny og moderne vitalitet
Knivskarpt, vitalt ensemble-cast med en fremragende Sara Viktoria Bjerregaard i titelrollen
Der leveres på et højt plan, som en særdeles velfungerende samlet enhed
Velspillende ensemble, smukt scenisk univers og skønt musikalsk overskud
En æstetisk smuk musikalsk biografi
En god både lytte- og seværdig musical
Stykkets tematikker rammer hårdt ud over scenekanten. Alt i alt en vild musicaloplevelse
Hvad er historie - hvad er myte?
EVITA er historien om den argentinske præsidentfrue, fagforeningskvinde og skuespiller Eva Perón. Men hun var en kvinde omgivet af mytefortælling og det skinner igennem musicalen.
For hvem står egentlig for at fortælle hendes historie? Kan man stole på hendes egen version af historien eller er det folkemassernes stemning, der styrer slagets gang?
I en politisk periode, hvor dem dem der har magten den ene dag, kan være styrtet den næste, skal man vogte sig for myter, overdrivelser og forskønnelser.
Åh, hvilket cirkus! Hvilket show!
Handlingen i musicalen
En biograffilm bliver afbrudt med nyheden om, at den argentinske førstedame Eva Perón er død i en alder af 33 år (En biograf i Buenos Aires). Nationen sørger (Requiem), mens borgeren Che ser undrende til og beslutter sig for i et tilbageblik at vise, hvordan Eva Perón i årevis har udrettet… ingenting (Sikke et cirkus).
I 1934 bor 15-årige Eva Duarte i provinsbyen Junín og drømmer om et bedre liv i Buoenos Aires. Eva møder og forelsker sig i sangeren Augustín Magaldi (I de tusinde stjerners nat) og overtaler Magaldi til at tage hende med til Buenos Aires. Ved ankomsten til storbyen synger Eva om sine drømme og ambitioner om at blive skuespiller (Buenos Aires). Hun forlader hurtigt Magaldi, og Che fortæller historien om, hvordan Eva går i seng med de rette mænd for at kravle op ad den sociale rangstige og bliver model, radiostjerne og skuespiller (Farvel og tak nu).
Che fortæller derefter om både et politisk højreorienteret kup i 1943 og om Evas succes og antyder, at argentinsk politik og Evas karriere snart kommer til at følges ad. Han introducerer desuden den ambitiøse oberst Juan Domingo Perón, som er i færd med at gøre karriere inden for politik. I et musikalsk spil konkurrer Perón og andre militære figurer herefter om magten og udstiller deres politiske strategier (Det muliges kunst).
Efter et ødelæggende jordskælv i San Juan organiserer Perón en velgørenhedskoncert i Luna Park. Eva deltager og møder Magaldi, der afviser hende på grund af hendes tidligere opførsel. Perón taler på scenen, og da han forlader den, møder han Eva (Velgørenhedskoncert). De finder sammen i al hemmelighed efter koncerten, og Eva hentyder, at hun kan hjælpe Perón til magten (De kan tro jeg bli’r god for Dem). Eva får Peróns elskerinde til at flytte ud af hans hjem (Pak din kuffert og forlad din ven) og rykker selv ind hos Perón, hvor hun introduceres til det bedre borgerskab og den argentinske hær, som dog møder hende med foragt (Peróns sidste fangst).
I 1946 er Perón blevet forfremmet til general i hæren og stiller op som præsidentkandidat. Han diskuterer sine chancer for at vinde valget med Eva, og snart arrangerer de sammen demonstrationer, hvor folket viser deres støtte i håbet om en bedre fremtid. Perón og hans allierede planlægger at skille sig af med alle, der står i vejen for dem (Et nyt Argentina).
Anden akt
Perón vinder præsidentvalget i 1946 (På Casa Rosadas balkon), og fra præsidentpaladsets balkon taler Eva til sine tilhængere og afslører, at hendes sande kald ikke er berømmelse, men at være der for sit folk (Græd ikke mer’ Argentina). Che filosoferer over prisen for berømmelse, mens Eva danser med Perón til det bal, der fejrer hans indsættelse som præsident (Åh sikket talent).
Eva vil promovere perónismen og imponere det argentinske folk med sin glamourøse fremtræden. Hun planlægger en Europa-tur, mens hendes modekonsulenter klæder hende på til succes (Stråler som regnbuen). Che repræsenterer forskellige landes ledere, som reagerer både positivt og negativt på Eva (Regnbueturen). Hun udviser foragt for overklassen, mens Che – som foregiver at være en tilfældig bonde – beder hende om at overholde sit løfte og hjælpe dem i nød (Jeres syngepige har ikke lært). Eva opretter Eva Perón Foundation, som skal stå i spidsen for hendes velgørenhedsarbejde. Che beskriver Evas kontroversielle velgørende arbejde og potentielle pengehvidvask (Og pengene væltede ind).
Eva ankommer til en kirke for at gå til nadver, mens hendes tilhængere ser på (Santa Evita), men forsvinder ind i en trancelignende tilstand og begynder at hallucinere. Hun forestiller sig, at Che beskylder hende for at udnytte det argentinske folk til sin egen fordel og give dem, der ikke støtter hende, mundkurv på. Eva svarer ham kynisk, at der ikke er nogen ære i at forsøge at løse verdens problemer fra sidelinjen (Eva og Ches vals). Til slut indrømmer Eva over for sig selv og Che, at hun er døende af kræft, og efterfølgende indser hun, at Perón elsker hende for, hvem hun er, og ikke kun for, hvad hun kan gøre for ham og hans karriere (Elsk mig nu).
Peróns generaler bliver træt af, at Eva blander sig i det politiske arbejde og forlanger, at Perón får hende til at forlade politik. Perón nægter og hævder, at de aldrig ville have nået så langt uden Eva (Hun er en diamant), men han indrømmer, at hun ikke vil være i stand til at arbejde meget længere på grund af hendes kræftsygdom. Eva er fast besluttet på at stille op som Argentinas vicepræsident, men Perón frygter et militært kup, ligesom han mener, at Evas helbred er for svagt til så stressende et arbejde. På trods af sit dårlige helbred insisterer Eva på at fortsætte (Se de tåber).
Eva indser til slut, at hun er døende, og hun giver afkald på sit kandidatur til posten som vicepræsident. I stedet erklærer hun sin evige kærlighed til det argentinske folk (Evas sidste radioudsendelse). Lige før hun dør, ser hun sit liv passere revy (Montage), og Eva beder om tilgivelse og tænker over sit valg om berømmelse frem for et langt liv (Klagesang). Da Eva dør, bliver hendes krop balsameret, og Che fortæller, at der skulle bygges et monument, hvor hendes krop kunne bevares - men det er kun piedestalen, der bliver opført, for Evitas lig forsvinder i de næste 17 år.
VIDEO
Fra prøvelokale til scene
Harold Prince
Oprindeligt instrueret af
Kenneth Thordal
OVERSÆTTELSE
Sara Cronberg
ISCENESÆTTELSE
Franciska Zahle
SCENOGRAFI & KOSTUMEDESIGN
Melker Sörensen
KOREOGRAFI
Martin Konge
KAPELMESTER
Mathias Hersland
LYSDESIGN
Lars Gaarde
LYDDESIGN
Medvirkende
Sara Viktoria Bjerregaard
Evita
Morten Hemmingsen
Juan Perón
Emil Prenter
Che
Amanda Friis Jürgensen
Peróns elskerinde/understudy Evita
Sara Viktoria Bjerregaard, Emil Prenter, Morten Hemmingsen, Amanda Friis Jürgensen, Ashok Pramanik, Kajsa Kristina Petersson, Christine Sonnich Møller, Mille Lambert, Rikke Lillevang, Jacob Prüser, Emil Asbjørn Madsen, Eric Hallengren, Leila Jung, Lars Mølsted, Simon Fichman
&
Jasmine Gordon, Lionel Ah-Sou, Mikkel Alexander
Dansere fra Holstebro Dansekompagni
Teaterforlag Nordiska ApS
by arrangement with The Really Useful Group Ltd.
"Med en imponerende alsidighed har hun indtaget både den klassiske teaterscene og fyldt sine filmroller ud med intenst nærvær. Hun kan tilsyneladende lidt af hvert, for ikke at sige det hele. Og så synger hun tilmed helt vidunderligt!"
- Jakob Steen Olsen, teaterredaktør på Berlingske
Uddannet skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i København 2019.
Teater (udvalgt): Skammerens datter 1 og 2 på Østre Gasværk Teater, denungewertherslidelser og Lazarus på Aarhus Teater, Hamlet på Det Kongelige Teater.
Film: Lykke-Per, De forbandede år 1 og 2
Priser: Nomineret til en Reumert for Bedste Kvindelige hovedrolle for denungewertherslidelser, Lauritzen-Fondens Belive in You-pris 2021.
TV: Herrens veje, Badehotellet