Store Scene
Dato
24. aug - 30. sept 2023
Varighed
Ca. 1 t. 45 min inkl. pause
OBS!
Der anvendes en del stroboskop/laser-lys i forestillingen
Natten – en teaterkoncert
En stemningsfuld og sanselig rejse ind i nattens pulserende verden udfoldet gennem vores fælles sangskat
Med Aarhus Teaters Reumert-vindende forestilling Lyden af de skuldre vi står på i 2017 mærkede vi den samlende kraft, der stråler fra vores fælles sangskat. Nu skaber vi en ny original teaterkoncert med fokus på nattens univers. Her kommer du på en visuel, musikalsk og sanselig rejse fra tusmørketimen og den sene aften, ind i nattens stadier af drømme og mareridtssyner, erotik og dødsangst til morgenlyset fænger, og vi atter kan skelne mellem livet og døden.
Vi plukker nattens sangblomster blandt salmer, vuggeviser og højskolesange. Fra de velkendte som Natten er så stille, Stille nu, Sig nærmer tiden og I østen stiger solen op til de nyeste højskolesange.
Den internationalt anerkendte kunstnerduo Den Sorte Skole kreerer sammen med Aarhus Teaters prisbelønnede huskomponist Marie Koldkjær Højlund en unik strøm af elektronisk samplede lydbilleder, der får de smukke sange til at dirre af nyt liv. Den Sorte Skole, der består af Simon Dokkedal og Martin Højland, har i en årrække trukket fulde huse med deres besættende audiovisuelle performances på bl.a. Roskilde Festival og i udlandet og modtog i 2017 Kronprinsparrets kulturpris. I 2022 stod de bag soundtracket til Aarhus Teaters foruroligende forestilling Sandmanden. Marie Koldkjær Højlund er kendt fra en række forestillinger på Aarhus Teater, bl.a. Lyden af de skuldre vi står på og senest sit lydunivers til Leonora Christina – Sandhedens dronning.
Natten – en teaterkoncert sættes i scene af Nicolei Faber og har lysdesign af Mathias Hersland – begge Reumert-vindere med Lyden af de skuldre vi står på. Også denne gang har vi sat alt ind på at skabe en helt særlig visuel oplevelse på Store Scene. Til at designe de æstetiske rammer er vi derfor stolte over at præsentere den Reumertvindende og helt unikke scenograf og performancekunstner Julian Juhlin, mens Marie Brolin-Tani skaber intens koreografi. Sangene får sceneliv af skuespillere fra Aarhus Teaters stærke ensemble og Aarhus Teaters Kor.
Forestillingen er støttet af
Knud Højgaards Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Når natten falder på
Nattens vågne timer
I søvnens verden
Opvågningen
Et kompositorisk mesterværk, der udvider vores forståelse af musikken, scenekunsten og ja, os selv
Weekendavisen
Meget vellykket og ganske fascinerende
❤️❤️❤️❤️❤️ - Politiken
Forventningerne var høje og blev indfriet
⭐⭐⭐⭐⭐ - Gaffa
Mørk, men smuk teaterkoncert
⭐⭐⭐⭐⭐ - Jyllands-posten
En utrolig sanselig og visuel oplevelse
🩸🩸🩸🩸🩸 - Ungt teaterblod
Er gennemført god. Ja, ligefrem fremragende!
⭐⭐⭐⭐⭐ - stiften
Præcis som i en drøm
⭐⭐⭐⭐⭐ - Sceneblog
En ganske unik og forførende musikalsk oplevelse
⭐⭐⭐⭐⭐ - Kulturkupeen
Giv slip, Natten fanger dig
⭐⭐⭐⭐⭐ Out & About
Vil du betages af hvad teater også kan, i tusmørketimen, imellem dag og nat, imellem teater og koncert, imellem abstraktion og konkret håndgribelighed, så tag endelig en (nat-)tur forbi Århus Teater, det vil du med garanti ikke fortryde
-Kulturkapellet
Glæd dig til bl.a. at opleve versioner og elementer af:
- Den klare sol går ned
Tekst: Thomas Kingo, 1674. Melodi: Johann Schop, 1642 - Sig nærmer tiden
Tekst: St. St. Blicher, 1838. Melodi: Oluf Ring, 1922 - At sige verden ret farvel
Tekst: N.F.S. Grundtvig, 1843 og 1845. Melodi: Christian Bull, 1851 - Den lille Ole
Tekst: Peter Lemche, 1873. Melodi: Ole Jacobsen, 1873 - Sænk kun dit hoved, du blomst
Tekst: Johannes Jørgensen 1903, Melodi: Carl Nielsen 1907 - Stille nu
Tekst: Fr. J. Ring Musik: Oluf Ring, omkring 1915-20 - Natskyggevej
Tekst og musik: Leif Roden/Laus Bengtson - Alrune Rod, 1971 - Fortabt er jeg stadig
Tekst: Stine Pilgaard, 2018. Mel: Katrine Muff Enevoldsen, 2019
OBS: I forbindelse med trykningen af forestillingsprogrammet til NATTEN har der sneget sig en fejl ind omkring krediteringen til ’Se, nu stiger solen af havet skød’. Teksten er skrevet af Jacob Knudsen i 1891 og melodien af Oluf Ring i ca. 1915. Vi undskylder fejlen.
KØB SÆSONKORT OG SPAR 10 % PÅ HELE NÆSTE SÆSON
Med lanceringen af årets første forestilling åbner vi også for salget til Aarhus Teaters sæsonkort. Kortet koster 100 kr - til gengæld får du:
- 10% rabat på alle billetter du køber i sæson 23/24
- ingen binding på købsmængde, datoer eller forestillinger
Er I for eksempel to eller flere afsted på teatertur får I altså 10% på alle jeres billetter, såfremt du er logget ind på sæsonkortet.
Rabatten gælder kun på løssalgsprisen
Instruktør Nicolei Faber
Vi bevæger os kollektivt ind i natten - hvordan den end ser ud for os hver især
Natten er en af de ganske få ting, vi er sikre på i livet. Den venter på os for enden af dagen. For nogen er søvnen og natten en lindring. For nogen skal den bruges til at leve, skjult af mørket. For nogen er den en kamp i angst og bekymring. For nogen et minde om mors trygge favn.
Scenograf Julian Juhlin
Et genkendeligt natteunivers, der bliver overtaget af en drømmelogik
Scenograf Julian Juhlin har fået opgaven med at trylle alle nattens aspekter og stemninger frem. For det er jo ikke kun mørke i natten. Natten er også drømme, skarpt lys fra en elektrisk pære og de billeder vi fremmaner i vores tanker når søvnløsheden melder sig.
Den Sorte Skole
“Vi har lagt vores stil ned over sange, vi normalt ikke ville have kastet os over, og det er der kommet et helt særligt udtryk ud af. Vi har en pagt med vores fans, der lidt abstrakt lyder, at vi åbner døren, men de skal selv træde ind: De skal være klar på at opleve noget nyt, noget de ikke har prøvet før.
De danske salmer rummer en fantastisk dybde og skønhed, som vi har forsøgt at bringe til live og give ny relevans med en ny musikalsk indpakning. De fleste kender salmerne i sammenhæng med orgel eller sunget som ren sang, men her sættes de ind i en helt ny og elektronisk kontekst, hvilket ændrer deres udtryk markant."
Den Sorte Skole
&
Marie Koldkjær Højlund
Musik & arrangementer
Nicolei Faber
Iscenesættelse
Julian Juhlin
Scenografi & kostumedesign
Marie Brolin-Tani
Koreografi
Mathias Hersland
Theis Wermuth
Lysdesign
Lars Gaarde
Lyddesign
Nanna Bernholm
Assisterende kostumedesigner
Medvirkende
Marie Marschner, Mette Klakstein, Carla Eleonora Feigenberg, Amalie Drud Abildgaard, Jacob Madsen Kvols, Simon Mathew, Emil Prenter, Emil Busk Jensen, Marie Koldkjær Højlund, Aarhus Teaters Kor
En tur i teatret kan være med til at skabe øget trivsel i klassen. Ud af de vante rammer, en fælles oplevelse i teatermørket og den efterfølgende snak om det, der foregik på scenen. Det kan i sig selv være vældig værdifuldt for den enkelte og for hele klassen.
Flere forskningsprojekter viser desuden også, at inddragelse af scenekunst i undervisningen kan være med til at skabe øget læring, og at æstetiske læreprocesser har en klar effekt på børn og unges læring – og får dem til at blomstre. Både menneskeligt og fagligt. En tur i teatret kan altså være mere end ’flødeskum’ i en travl skolehverdag.