Studio
Spilleperiode

Forestillingen spillede i sæson 20/21 og blev genopsat i 21/22


Studio

En fortælling om blindhed

En voldsom og sanselig oplevelse, der skræller huden af din menneskelighed

Dine øjne er vidtåbne, men du kan ingenting se. En epidemi er brudt ud, og du er en af de smittede.

Både publikum og anmeldere var i chok over Christian Lollikes nyskabende iscenesættelse af den portugisiske nobelpristager José Saramagos roman En fortælling om blindhed. En historie, der blev særligt aktuel midt i coronapandemien. Forestillingen var totalt udsolgt i sidste sæson, og vi er derfor glade for at kunne sætte den op igen i samarbejde med S/H.  

En by rammes af en blindhedsepidemi, og én efter én mister byens borgere synet. Det sker pludseligt, og ingen ved hvorfor. For at stoppe smitten interneres de blinde på et nedlagt sindssygehospital. I total isolation fra omverdenen og i deres instinkters vold.

Iscenesættelsen sætter din synssans ud af spil. Du bliver installeret i en seng på hospitalet side om side med andre blinde borgere, og nu er du overladt til dine andre sanser. Ved hjælp af retningsbestemt 3D lydteknologi bevæger vi os helt ind i sindssygehospitalets rædselsunivers, hvor kampen for at fastholde vores menneskelighed sætter ind.

Aarhus Teaters karismatiske Simon Mathew leder dig som fortæller gennem historien og borer i, hvordan vi reagerer, når katastrofen rammer. Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye står bag scenografien, og Asger Kudahl har skabt lyduniverset, hvor du møder stemmerne fra en lang række skuespillere.

obs!

Publikum ligger blændet på feltsenge med høretelefoner på.
Vi gør opmærksom på at forestillingen fremstår intens og kan være oprivende for enkelte. Læs mere om trigger warnings på Aarhus Teater

Holdet bag
José Saramago
AF
Christian Lollike
Sigrid Johannesen
BEARBEJDELSE OG
DRAMATISERING
Christian Lollike
ISCENESÆTTELSE
Asger Kudahl
LYDDESIGN
Nathalie Mellbye
Scenografi
Balder Nørskov
Lysdesign
Simon Mathew
Medvirkende
derudover høres følgende Stemmer

Kirsti Kærn, Morten Kjær, Anders Baggesen, Mathias Flint, Marie Marschner, Christian Hetland, Nanna Bøttcher, Kim Veisgaard, Magnus Juhl Andersen, Lasse Steen, Frederik Mansø, Morten Suurballe, Rigmor From Lollike, Simon Matthew, Anne Majgaard Basse

Skabt efter romanen ”Ensaio sobre a Cegueira” fra 1995 af José Saramago, Teaterforlag Nordiska ApS – København

Vinder af  årets reumert 2021
Sort hvid teater

Forestillingen er skabt i et samarbejde mellem Aarhus Teater, Teater Momentum og Sort/Hvid i København

Anmeldelser

"En fornyelse af den dramatiske udtryksform med skabelsen af et sublimt, sofistikeret værk, et middel til empati og et medie med et helt unikt erkendelsespotentiale"
Kristeligt Dagblad
"Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling"
Information

Vi kommer på alle måder helt uden på tøjet i denne forestilling: ned i kroppen, ud i angsten, op i næseborene og rundt på gulvet.

Jyllands-Posten

Alt i alt en intens komprimeret tur i følelsestumbleren, hvor der kun glimtvis levnes noget menneskeligt håb

Politiken

Der er en sansende oplevelse placeret på et ækelt sølvfad – for dem der tør.

Ungtteaterblod.dk

Meningsfuldt grænseoverskridende

Iscene

Simon Mathew i En fortælling om blindhed Aarhus Teater

Binaural lyd - hvad er det? 

Studio omdannes til Fortælling om blindhed til en stor hospitalsstue, hvor publikum interneres i senge, får synssansen sat ud af spil og gennem en særlig lydteknologi suges ind i et dystert og rædselsvækkende univers, hvor kun de stærkeste overlever.
Du vil som publikum opleve fortællingens binaurale lydlydunivers med hovedtelefoner, en teknik der kan beskrives som tredimensionel lyd.

“Binaural lyd har en meget høj sanselighed og giver en form for taktil oplevelse, som skaber stærke indre billeder og får publikum til i højere grad at investere sig følelsesmæssigt. Derfor er den binaurale lydteknik enormt meningsfuld at bruge i denne forestilling, hvor hørelsen er den primære sans, der er i spil”, siger Asger Kudahl, der er forestillingens lyddesigner.

"Når man går ind i en teatersal og får frataget synet, skærpes ens andre sanser, og forventningerne skaber et drama i sig selv. Kombinationen af skuespillerens energi i rummet, den binauarale lyd i høretelefonerne og den kollektive lytning giver en totaloplevelse, hvor man dedikerer sig på en helt særlig måde" 

Scenografi når publikum ingenting kan se? 

Huskunstner Nathalie Mellbye har skabt en stemningsmættet scenografi - blot for at publikum bliver blændet kort efter de er kommet i salen. Det lyder som en paradoks, men der er en dybere mening

En fortælling starter meget før end du tror. Den starter med de billeder du har set fra forestillingen, når du træder ind i lokalet, i den her isolationskælder. Det er nogle æstetiske ting du kender og det skaber et tilstandsrum. 

Se videoen med Nathalie Mellbye og hør mere om hendes tanker med rummet og de æstetiske greb.

Instruktør Christian Lollike En Aarhus Teater

Instruktør Christian Lollike:

"Jeg læste bogen for flere år siden som en historie, men i dag er det konkret og tilfældigt, at det i den grad svarer til situationen. Dramatiseringen var i gang længe før coronaen kom.

Vi har skruet op for det, men det skal helst ikke komme til at handle om, at folk er umoralske. Jeg vil hellere havde dem til at se indad og vurdere inde fra: Hvad er det der sker med os under en epidemi?"

Læs hele interviewet og mere om det affektive rum på Studio