Scala
Spilleperiode
Forestillingen spillede i sæson 20/21
-
Trailer/fotos fra forestillingen
-
Holdet bag forestillingen
-
Skaberne af konceptet
-
Interview med Pernille Rosendahl, Marie Brolin-Tani og Sargun Oshana
-
Sangliste
-
Om genopsætningen efter corona
Vita Danica
Kom med til dansekoncert, når Pernille Rosendahl, det internationalt anerkendte Holstebro Dansekompagni og Aarhus Teater sammen udforsker vores folkesjæl
Man taler meget om det fortabte Udkantsdanmark, om at Dannevang er knækket over og delt i land og by, folk og elite. Med Vita Danica og perler fra den danske sangskat favner sanger og komponist Pernille Rosendahl, Aarhus Teater og det anerkendte dansekompagni Holstebro Dansekompagni det, der samler os, fremfor det, der splitter os som folk og nation.
Pernille Rosendahl, kendt fra bandet Swan Lee, X-Factor og Toppen af Poppen, har de seneste år turneret og sunget i kirker over hele landet. Her har hun oplevet det fællesskab, der ligger i at mødes om de sange, som klinger så dybt i den danske folkesjæl.
Med Vita Danica fortsætter samarbejdet mellem Pernille Rosendahl og Holstebro Dansekompagni under visionær kunstnerisk ledelse af koreograf Marie Brolin-Tani. Sammen skabte de dansesuccesen Elsker dig for evigt over Susanne Biers film i anledning af Aarhus 2017 Europæisk Kulturhovedstad. Aarhus Teater tog med den Reumert-vindende Lyden af de skuldre vi står på hul på en billedskabende rejse ind i vores sangskat, og nu får vi en helt ny oplevelse med Pernille Rosendahls musikalske inderlighed og dansernes kropslige fortolkninger.
Vores tidligere huskunstner, den prisbelønnede Sargun Oshana, sætter i scene, arkitekt og lysdesigner Sarah Fredelund skaber universet, og kostumerne er designet af den internationale modeskaber Mark Kenly Domino Tan, som stod bag de gudesmukke kostumer i Orestien på Aarhus Teater i sæson 18/19.
"Vita Danica både dyrker og forstyrrer danmarksnostalgien i en kompleks karakteristik af danskheden og eksistensen anno 2021"
En øjenåbner ind til vores fælles nationalarv, fortolket gennem kroppe, musik og billeder. Men omvendt er den også meget moralsk, for den minder os om, at vi aldrig bør glemme eller nedgøre, hvem vi er, eller hvilken kulturarv vi er rundet af. Det er det, " Vita Danica" kan og vil. Få os til at stå ved, hvem vi er på godt og ondt.
Forestillingen har gennemgående et glimt i øjet og en rørende nænsomhed - en favnende omslutten i et fællesskab - der står frem som det grundlæggende kendetegn ved danskheden.
Her er folkedans, Bollywood-stemning og moderne dans. Her er elektronisk musik, nye toner og nordens ældste folkevise. Her er blid varme og skarpt hvidt lys. Her er kærlighed til både mennesker, musik, dans og Danmark som et alsidigt sted, hvor der ikke findes blot et rigtigt svar på, hvad den danske sang er.
Vita Danica giver smag for både poesi, sang, musik og dans - og er hertil creme for øjet i sin sanselige rumudformning, sine moderne kostumer og sit milde lysdesign. Man kan kun glæde sig til næste samproduktion.
Fotos fra de afsluttende prøver af Christian Bang
Pernille Rosendahl
Koncept, musik og sang
Marie Brolin-Tani
Koncept og koreografi
Sargun Oshana
Koncept og instruktion
Sarah Fredelund
Koncept, Scenografi og lysdesign
Mark Kenly Domino Tan
Kostumedesign
Søren Vestergaard
Dennis Ahlgren
Arrangement og musik
Lars Gaarde, Mads Horsbøl
Lyddesign
Kim Glud
videodesign
Medvirkende
Pernille Rosendahl, Søren Vestergaard, Dennis Ahlgren
Dansere fra Holstebro Dansekompagni:
Giorgia Reitani, Jaume Luque Parellada, Jasmine Gordon,
Mikkel Alexander Tøttrup, Elena Nielsen, Jon Ipina
(Matthew Rawcliffe / Rosie Stebbing / Carl Hughes)
Sargun Oshana
Husinstruktør på Aarhus Teater 2017-19, Teaterdirektør på Teater Grob og dobbelt Reumertvinder for forestillingerne 4:48 Psychosis og denungewertherslidelser på vores Studio-scene.
Marie Brolin-Tani
Uddannet danser. Stiftede MBT Danseteater i 1992 med stor international succes. Sidenhen direktør i Skånes Dansteater og stifter af dansekompagnier for unge. Kunstnerisk leder af Holstebro Dansekompagni siden 2013.
Pernille Rosendahl
Sanger og musiker, som slog igennem med bandet Swan Lee omkring årtusindeskiftet. Medvirkede i tv-programmet Toppen af Poppen i 2018 og har turneret både solo og med store og små orkestre.
Pernille RosendahlVi er et komma i den store historie
At hacke sig ind i et bondesamfund
Interview af chefdramaturg Hanne Lund Joensen trykt i forestillingsprogrammet til Vita Danica
Musiker og sanger Pernille Rosendahl, instruktør Sargun Oshana og koreograf Marie Brolin-Tani er samlet i Holstebro. November er grå, minkene lader livet omkring os, og det er dagen hvor den nye udgave af Højskolesangbogen udkommer. Vi befinder os midt i det danske og midt i processen med at skabe et værk, der kryber ned i vores folkesjæl.
At sanse sin fortid
”Når jeg synger Det er hvidt herude tænker jeg på min barndom. Dengang var vintrene hvide, det er de ikke rigtigt længere.” fortæller Pernille. ”Jens Vejmand minder mig om det forfærdeligt fattige Danmark som eksisterede for ikke så længe siden. Når jeg synger den, forbinder jeg mig nærmest helt fysisk til en anden tid. I morges fik jeg lyst til at besøge Jens ”Vejmand” Nielsens mindesten, der står ved Herning. Der, hvor Jeppe Aakjær gav ham 25 øre den 19. maj 1901 - og til gengæld fik idéen til sit digt. Tonerne og musikken ligger i vores tungeste hukommelsescentre – det er det første og det sidste, vi husker. Så kombinationen af historiefortælling og toner er virkeligt kraftfuld. Jeg tror, mange har oplevelsen af, at der bliver åbnet direkte ned til nogle dybe sjælestrenge, når vi synger. Jeg oplever, at sangene fungerer som en sanselig historiefortælling, og det, synes jeg faktisk, har vi et ansvar for at bære videre.”
Pernille har en stor kærlighed til de danske sange og har blandt andet sunget sange fra Højskolesangbogen og danske salmer på turné i danske kirker. Koreograf Marie Brolin-Tani kommer fra Sverige, og hun oplever, at den stærke sangtradition er helt særlig i Danmark. ”Når jeg inviterer til fest og blander mine danske og svenske venner, er det danskerne, der kan huske de svenske sange, helt fra Bellman til Cornelis, altså udover deres egen danske sangskat. Vi har ikke samme stærke fællessangtradition. I Sverige er det i langt højere grad folkedansen, der er blevet overleveret. Her danser man om majstangen til midsommer, og mange kan stadig de traditionelle danse.” Folkedansen har været en stærk inspirationskilde til det moderne danseudtryk, der er rammen om Vita Danica.
En fælles nostalgi
Hvor Pernille er dansk, og Marie er svensk, har instruktør Sargun Oshana en helt tredje kulturel baggrund i bagagen. Han kom til Danmark fra Irak som 8-årig og har derfor en helt anden position i forhold til den dansk kulturarv. ”Jeg oplever ikke så stærkt et forhold til de her sange. Nogle af dem genkender jeg, men nogle af dem har jeg slet ingen relation til. Der er en hel lingo omkring de her sange, som jeg ikke kender til. I går, da vi arbejdede med Jeg er havren, måtte jeg spørge, hvad en lejlighedssang var. Jeg har på en måde adopteret en kulturarv, og det giver måske nogle andre nuancer, når jeg skal være med til at male et danmarksportræt. Jeg er udstyret med en splittet identitet ved at være både irakisk assyrer og dansk. Jeg føler jo, at Danmark er mit land, selvom jeg ikke har samme relation til den kulturelle arv. Jeg er stolt af den danske tradition og de danske værdier, selvom jeg også bærer en anden tradition i mig. Måske er den danske nationale identitet også splittet? For vi er både danske og ikke danske, vi er både nationale og globale. Måske kalder vores tid på et nyt fællesskab. At vi finder frem til det, der forbinder os, på trods af diversiteten, at vi kan samles om fælles værdier i et globaliseret perspektiv. Det gør det interessant for mig at dykke ned i en dansk fortid. At dyrke nostalgien og længslen efter noget vi engang var, også selv om mine forfædre stod plantet i en anden jord. Jeg hacker mig ind i en danmarksnostalgi af et bondesamfund fra et mere globaliseret perspektiv. Jeg tror sagtens, at vi kan være en stærk dansk nation, med en stolthed over vores værdier og vores traditioner, samtidig med at vi er mere mangfoldige. Et globaliseret dansk folkefærd.”
Med kornet i hovedrollen
”De seks dansere fra Black Box Dance Company kommer fra hele Europa,” fortæller Marie, som er kunstnerisk leder af kompagniet. ”De er landet i Holstebro med meget forskellige baggrunde, og flere af dem taler ikke dansk. Det sætter selvfølgelig perspektiv på ting, vi ellers tager for givet, men det tydeliggør også nogle forbindelseslinjer. Det er for eksempel meget tydeligt, at de sydeuropæiske dansere virkelig kunne forholde sig til det med kornet. Det med at så og høste ligger også stærkt i deres kultur, så det var nemt at gøre levende for dem. Så mærker vi en stærk forbindelse.”
Sargun supplerer: ”Vi er jo dybt forbundne i en global krop på tværs af nationaliteter. Det, der sker i Kina, har en effekt på os i Danmark. Det er ikke længere et ’os’ vi kan bygge en grænse omkring. Det, vi engang var, bevæger sig et nyt sted hen. Men selvom vi kommer alle mulige steder fra, så har alle et forhold til det, vi kalder hjem. Følelsen af at høre hjemme et sted er universel. Og udviklingen fra bondesamfund til globalt samfund sker jo i hele verden.” Pernille fortsætter: ”Ja, kornet fik hovedrollen,” siger hun. ”Vi udviklede os fra at være et vandrende folk, den dag vi valgte at putte et korn i jorden og skabte et hjem, hvor vi kunne opholde os i, indtil kornet spirede. Så kornet blev definerende for, hvordan vi skabte hjem. Vi er et bondefolk og er fremdeles en landbrugsnation. Vi lever stadig i høj grad af det, vi putter i jorden, men vi skal i stadig stigende grad leve af de frø, vi planter i hjernen.”
Vi vil gerne massere det bløde sted
Pernille håber, at forestillingen kan minde os om at kigge blødt på verden. ”Vi står i forbindelse med Grauballemanden. Hans personnummer er 111111-1111, og vi tæller stadig op fra ham. Vi har alle et ansvar for at fodre vores fælles hukommelse, så vi udvikler os med fortiden levende i os. Fremtiden ligger i menneskenes evne til at tænke sig om. Vi skal lytte til de stemmer, der har været her før os.” Sargun følger op: ”Ja, det handler om at renovere vores værdier. Ikke at tage afstand fra det, der har været, men at søge fælles værdier fra et nyt ståsted. At skabe perspektiv på vores selvopfattelse og finde et nyt fællesskab på den baggrund. Måske kan forestillingen åbne for, at den danske nationalarv kan blive alles arv."
”Det åbne perspektiv er så vigtigt,” indskyder Pernille. ”Vi skal passe på ikke at skabe lukkede rum, hvor vi ikke har frit udsyn. Når vi føler os truede eller bliver bange ser vi tingene meget sort/hvidt. Så er det vigtigt at bløde tingene lidt op, så vi bliver i stand til at lytte til dem, vi er uenige med. Jeg håber, vi i forestillingen får masseret det bløde sted, så folk går åbne ud og møder verden med kæmpestore elefantører!”
De sansende flokdyr
I forestillingen rejser vi fra fortiden ind i fremtiden. Fortolket gennem kroppe, musik og billeder. Designeren Mark Kenly Domino Tan har skabt kostumer med inspiration i den traditionelle fanødragt, arkitekt Sarah Fredelund har ladet kornet og årstidernes gang få vægt i scenografi og lysdesign. Den rejse tilbage til rødderne har været det samlende kunstneriske greb. ”Jeg tror, det ligger i vores tid,” siger Pernille: ”Vi har brug for at stoppe op, at mærke relationen til biologien og naturen. At besøge Jens Vejmand og blive mindet om, at vi er et komma i den store historie. Et øjeblik går vi i ro med os selv, finjusterer kompasset og mærker, at der er noget, der er større end os selv.” Corona-epidemien har på en barsk måde mindet os om netop det, og Vita Danica-produktionen er heller ikke gået helt fri af restriktionernes begrænsninger, hvorfor flere elementer i forestillingen er blevet gentænkt undervejs. ”Ja, fællesdansen med publikum har vi til gode,” griner Marie, ”men denne helt særlige tid, hvor vi på en gang er isolerede, men også tætte, har måske netop fået os til at bremse lidt op, trække vejret ned i maven og mærke efter. Jeg skal sent glemme, hvor påvirket jeg blev under arbejdet med koreografien til Jeg drømte mig en drøm i nat. To italienske dansere strandede i Holstebro i marts måned, da teatret lukkede ned. De unge mennesker sad isolerede i en lejlighed, langt fra deres kære, som var i en forfærdelig situation i Italien. Så ryddede de det ene værelse og lavede et interimistisk dansestudio, hvor de kunne dyrke deres kunst. Det var med til at bære dem gennem den forfærdelige situation.” Pernille følger op. ”Vi er sansende flokdyr og vi næres indefra,” konstaterer hun. ”Og netop gennem kunsten kan vi åbne os og komme videre, sammen,” runder Sargun af.
DER ER ET YNDIGT LAND
Tekst: Adam Oehlenschläger, 1823
Melodi: H. E. Krøyer, 1835
DRØMTE MIG EN DRØM I NAT
Nordens ældste nedskrevne folkevise, før 1300
Tekst, tilføjet: Erik Bertelsen, 1945
Melodi, bearbejdet: Povl Hamburger, 1945
JEG ER HAVREN
Tekst; Jeppe Aakjær
Melodi; Aksel Agerby
SØNDERHO BRUDE STYKKE
trad. instrumental
UNDER DEN HVIDE BRO
trad.
JENS VEJMAND
Tekst: Jeppe Aakjær, 1905
Melodi: Carl Nielsen, 1907
ARBEIT ARBEIT
Instrumental af Pernille Rosendahl,
Dennis Ahlgren og Søren Vestergaard
DET ER HVIDT HERUDE
Tekst: St. St. Blicher, 1838
Melodi: Thomas Laub, 1926
EN ROSE SÅ JEG SKYDE
Tekst: Tysk folkemelodi, 16. årh.
Melodi: Folkemelodi fra Köln, 1599
SILVERGHOST/ DER ER INGENTING I VERDEN SÅ STILLE SOM SNE
Instrumental af Søren Vestergaard
Forfatter: Helge Rode, 1896
Melodi: Povl Hamburger, 1937 og Thomas Laub, 1926
SIG NÆRMER TIDEN
Tekst; St. St Blicher 1837
Melodi; Oluf Ring 1922
NU FALMER SKOVEN
Tekst; N.F.S. Grundtvig 1844.
Melodi: Tysk folkemelodi, 1640/ Johan H. Nebelung, 1889
SENSOMMERVISE
Tekst: Kirsten og Finn Jørgensen
Melodi: Finn Jørgensen
VUGGEVISE FOR GRAUBALLEMANDEN
Tekst: Knud Romer
Melodi: Pernille Rosendahl og Søren Vestergaard
DEN DANSKE SANG ER EN UNG BLOND PIGE
Tekst: Kai Hoffmann, 1924
Melodi: Carl Nielsen, 1926
AT LÆRE ER AT VILLE
Tekst: Halfdan Rasmussen, 1949
Instrumental komposition: Pernille Rosendahl, Dennis Ahlgren og Søren Vestergaard
JEG VED EN LÆRKEREDE
Tekst: Harald Bergstedt, 1921
Melodi: Carl Nielsen, 1924
FORELSKELSESSANG (DU KOM MED ALT DET DER VAR DIG)
Tekst: Jens Rosendal, 1981
Melodi: Per Warming, 1987
KASTANJER
Tekst og musik: Jonas H. Petersen/ Hymns from Nineveh
MORGENSOL
Tekst og musik: Blaue Blume
FINALY FREE
Instrumental af Pernille Rosendahl, Dennis Ahlgren og Søren Vestergaard
SE, NU STIGER SOLEN AF HAVETS SKØD
Tekst: Jakob Knudsen, 1891
Melodi: Oluf Ring, ca. 1915
Produceres i samarbejde med
Trine Holm Thomsen, teaterdirektør Aarhus Teater:
"Normalt arbejder vi med en planlægningshorisont på 2-3 år, hvor mange logistiske og kalendermæssige brikker skal falde på plads. Derfor er det et lille under, at det på meget kort tid er lykkedes at få alle ender til at mødes."
Marie Brolin-Tani, kunstnerisk leder Holstebro Dansekompagni:
"Vi havde virkelig forsøgt alt - men tabte til sidst kampen til coronaen. Derfor er det ekstra glædeligt, at det nu bliver muligt at præsentere forestillingen alligevel. Vita Danica er nemlig lige præcis det vi mener, publikum har brug for lige nu."
Karin Salling, næstformand i Salling-fondene:
"For Salling Fondene er det vigtigt, at vi får genstartet kulturlivet. Vi har nu i mere end et år været helt eller delvist afskåret fra kulturoplevelser, så det er med stor glæde, at vi kunne bidrage økonomisk til muligheden for at genopsætte Vita Danica"