Scala
Spilleperiode
Forestillingen spillede i sæson 21/22
Leder du efter filmen Kagefabrikken?
Den finder du desværre ikke her. Siden her, handler om den teaterudgave Aarhus Teater lavede i december 2021.
Men Sigrid Johannesen, som har været med-forfatter på filmen, står også bag en række forestillinger lige nu på Aarhus Teater:
Kagefabrikken
Grotesk farce om kage, krise og klæbrig konsulentkrymmel skrevet af Christian Lollike
Se, der var engang en hyggelig kagefabrik, hvor alle kendte hinanden og havde det fedt og fortræffeligt. Altså lige med undtagelse af fabriksejer Niels. Han overvejer at tage livet af sig, fordi sundhedshysteriet har fået folk til at skrotte kagerne, og nu truer konkursen. Men så kommer virksomhedskonsulenten Faxholm. En slikket type med management-lingo sukret ind i klæbrige buzzwords.
Nu skal fabrikken trimmes og revitaliseres. Medarbejderne må omstille sig, for de skal ud på en rejse med holdmoral og storytelling. Med robust identitet og high performance skal de nu genopfinde kagemarkedet og hjælpe menneskeheden til en sundere livsstil: Løsningen er slankekager! Og her træder en kvinde ind på scenen. Hun har, hvad der skal til: en opskrift på kager uden smør og mel. Men hun er også en kagebager i burka, og kagen er oveni købet efter en hellig opskrift, hvilket giver udfordringer for de ansatte.
I Kagefabrikken stikker dramatiker Christian Lollike fingrene i den glasur, vi pynter os med, når tingene går godt. For hvad sker der med empatien og tolerancen, når vi presses på vores brød og vores holdninger?
I rollen som den disruptede fabrikant Niels serverer vi Reumert-vindende Kristian Holm Joensen, der med sit eminent timede komiske talent senest gæstede Aarhus Teater i Christian Lollikes morbide sygehus-satire Hospitalet. Den unge, vilde og ekspressive instruktør Niels Erling, der i 2020 fik en Reumert Talentpris, serverer historien om den pressede kagefabrik og dens medarbejdere.
Forestillingen skulle have haft sin premiere i sæson 19/20, men blev lagt ned før prøverne startede. Genopsætningen i sæson 21/22 betød også delvise udskiftninger i holdet.
Der anvendes kortvarigt stroboskoplys i forestillingen
WeekendavisenTometermanden Jacob Madsen Kvols løfter nok engang taget på Scala-scenen med sin brutalt morsomme Faxholm. Der findes kun én Kvols i dansk teater
"Forestillingen er fyldt med herlige skævheder og tvist, så man aldrig helt hvor man kommer hen, eller ender."
"En vældig underholdende farce, som kløgtigt kombinerer både tragiske og komiske genretræk"
"Individualitet og solidaritet overrumples i en overdreven farce, der leverer sin humoristiske pointe klart og tydeligt."
Holdet bag
Christian Lollike & Franz Wilhelm Søes-Cybulski
Af
Niels Erling
Iscenesættelse
Franciska Zahle
scenografi
Eilev Skinnarmo
Kostumedesign & scenografisk konsulent
Marie Brolin-Tani
Koreografi
Andreas Buhl
Lysdesign
Kim Engelbredt
Lyddesign
Medvirkende
Kristian Holm Joensen
Nanna Bøttcher
Jacob Madsen Kvols
Anders Baggesen
Sofia Nolsøe
Mette Døssing
Mette Klakstein
Clint Ruben*
(*Studerende fra DDSKS, Skuespil, Aarhus)
"Jeg har altid været draget af det dårlige, sitcoms og tv-shop, jeg elskede det."
"Det er så fake, at jeg virkelig bliver tændt af det. Man får fornemmelsen af en kopi af en kopi af en kopi. Sådan er det også i Kagefabrikken. Kagerne er lavet af skum og bouncer, når man taber dem. Intet er ægte. Det er jo det, der ligger i teatrets ur-essens. Alt på scenen er fake, og jeg oplever, at fordi alt er fake, så overgiver vi os også lettere til de følelser i forestillingen, der stikker dybere.
Når en figur pludselig bliver ægte ked af det, så slår sorgen eller afmagten så meget hårdere, fordi den rammer midt i et morads af skumrekvisitter og plastikparykker."
- Instruktør Niels Erling
Dramatiker Christian Lollike:
”Franz Wilhelm Søes-Cybulski og jeg blev i sin tid enige om at lave en komedie tv-serie med udgangspunkt i de to temaer, som vi mente optog danskerne mest: Angsten for fremmede, og angsten for være for tyk. Vi oplevede med andre ord, at kropsfokuseringen var stærkt tiltagende, og at den sammen med fremmedangsten havde afgørende betydning for, hvordan vores hverdag ser ud.
Det mærkelige er jo, at teksten stadig opleves som aktuel. Det lignede lidt en døgnflue, noget meget tidstypisk, men egentlig er vi stadig hjemsøgt at tekstens to temaer: fremmedangst og kropsfokuseringen.”
Podcast: Tragedie, komedie og dåselatter
Hvis du bager 200 gram kagefabrik, en faretruende konkurs, en knivspids skumkage og en absurd mængde dåselatter - lugter det så af komedie eller tragedie?
Det, og meget andet, forsøger instruktør Niels Erling og hovedrolleindehaver Kristian Holm Joensen at finde frem til i denne udgave af Kulissen. Vært Mathias Wissing.