Museum for fremtiden
Ude i byen

Kunsthal Aarhus 

Spilleperiode i Aarhus

31. aug - 24. sep 2022


Museum for fremtiden

Som en totalinstallation mellem kunstudstilling og teaterforestilling udstiller Museum for fremtiden vores tid og vores længsler efter at forandre den.

Når Museum for fremtiden slår dørene op får publikum høretelefoner på og bliver mødt af en ung kvindes vrede stemme. Hun er angst for fremtiden og beder publikum om at hjælpe hende med at forestille sig nye verdensbilleder. 

“Hvordan skal vi skabe en anden verden, når vi for fanden ikke evner at forestille os den? Når modløsheden er integreret i vores krop, når vores bevægelser er forudbestemt af en usynlig koreografi?” spørger hun, før hun dirigerer publikum gennem sit imaginære museum i en dramatiseret audioguide. 

MUSEUM FOR FREMTIDEN udspiller sig i syv omsluttende kunstinstallationer. Det er både en udstilling af nye kunstværker af billedkunstnerne Ferdinand Ahm Krag, Studio ThinkingHand og Helene Nymann og en dramatiseret teaterforestilling i scenografi af Franciska Zahle og Helle Damgård.  

Forestillingens medvirkende er publikum selv, som guides af den fiktive fortæller. Undervejs gennem "museet" bliver publikum bedt om at levendegøre værkerne, som berører temaer som krig, teknologi, identitet, erindring og menneskets relation til klimaet og naturen. 

Den interaktive audioguide med stemmer fra blandt andet Aarhus Teaters ensemble, forbinder installationerne. Lyduniverset er skabt af Asger Kudahl, der også stod bag lyddesignet i det Reumert-vindende, iscenesatte hørespil En fortælling om blindhed. Teksten bag den fiktive fortæller er skrevet i et samarbejde mellem dramatiker og instruktør Christian Lollike og dramaturg, kurator og ph.d.-studerende Anders Thrue Djurslev. 

Fri entré til 

Talks på Kunsthal Aarhus:

  • 15.09.2022 kl. 17–18
    At huske fremtider: billedkunstner Helene Nymann i samtale med Anders Thrue Djurslev.
    Læs mere her
  • 18.09.2022 kl. 14–16
    Oplæsning med Madame Nielsen og Ida Marie Hede: Katalogfejring i samarbejde med Antipyrine for Museum for fremtiden.
    Læs mere her
  • 20.09.2022 kl. 17–18
    Eddikemødrenes queer fremtider: kunstnerduo Studio ThinkingHand i samtale med Anders Thrue Djurslev.
    Læs mere her
"Et uforudsigeligt kunstværk om alt det, der er mest bekymrende i verden lige nu"
Information

Et komplekst, tæt, og smukt udført samfundskritisk værk

Sceneblog

Budskabet ræsonnerer. Det er bevægende og smukt.

Den 4. Væg

En stærk og lidt rundtosset oplevelse, der vibrerer i kroppen

Magasinet KBH

Får os til at længes efter alt, hvad der er smukt og godt.

Weekendavisen

Museum for fremtiden

Kunstnerne bag

CHRISTIAN LOLLIKE 
FERDINAND AHM KRAG
HELENE NYMANN
STUDIO THINKINGHAND
FRANCISKA ZAHLE og HELLE DAMGÅRD
Scenografi
MORTEN KOLBAK 
Lysdesign
ASGER KUDAHL
Lyddesign
ANDERS THRUE DJURSLEV 
Dramaturgi, kuratering og ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet

Sicilia Gadborg Høegh, Amanda Friis Jürgensen, Carla Eleonora Feigenberg, Emil Busk Jensen

medvirkende stemmer i audioguide

Museum for fremtiden er skabt i samarbejde mellem Sort/Hvid, Kunsthal Aarhus og Aarhus Teater

Museum for fremtiden foto Emilia Therese

Christian Lollike

Dramatiker, instruktør og kunstnerisk leder af det københavnske teater Sort/Hvid. Med forestillinger som Revolution (2018), Living Dead (2016), I føling – en krigsballet  (2014), Manifest 2083 (2012), Kosmisk frygt (2009) og Underværket – The Re-MuhammedyTV-Show (2007) har Lollike behandlet politiske strømninger og historiske begivenheder i sin samtid.

Med sine værker afsøger Lollike grænserne for samtidens politiske forestillingsevne gennem en grundlæggende tvivl på etablerede sandheder. Lollike er Aarhus-aktuel med genopsætningen af Erasmus Montanus på Aarhus Teater samtidig med Museum for fremtiden. 

Anders Thrue Djurslev 

Ph.d.-studerende ved Æstetik & Kultur på Aarhus Universitet og dramaturg på Sort/Hvid. Hans kuratoriske forskningsprojekt “Museum for fremtiden: Praksisbaseret kuratorisk forskning i samtidskunstens fremstilling af tid” tager udgangspunkt i det tværkunstneriske arbejde med MUSEUM FOR FREMTIDEN og udstillingens/forestillingens møde mellem teater og billedkunst.

Tidligere har Djurslev været dramaturg på forestillinger som Lina Hashims The Touch (2020), Madame Nielsen og Christian Lollikes Verdensfrelserinden(2021) og Ida Marie Hede og Niels Erlings Work Bitch (2021). 

Museum for fremtiden Værk af Ferdinand Ahm Krag

Ferdinand Ahm Krag 

Billedkunstner og professor på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Krags malerier kaster kosmiske konstellationer, dybe geologiske fund og kortlagte landskaber sammen med bl.a. menneskets hoveddannelse i fosterstadiet, kulturhistoriske motiver og virtuelle modeller for at nedbryde modsætninger mellem det indre og det ydre, natur og kultur, motiv og baggrund, fortid, nutid og fremtid. 

I MUSEUM FOR FREMTIDEN præsenterer han med installationsværket Hall of Psychopomps en sværm af mystiske ansigter installeret i et omsluttende rum med inspiration fra hulemalerier, oraklet i Delfi og ansigtets evolutionshistorie omkring et duftur.

De ansigter, jeg præsenterer, må gerne virke fremmedgørende. Når man står i det rum, jeg skaber til MUSEUM FOR FREMTIDEN, og kigger på ansigterne kunne det være virkelig fedt, hvis publikum forbinder sig med rumvæsner og ansigter, monstrøse skønheder fulde af skudhuller, der sidder så helt umuligt sammen, at de igangsætter en simultan spekulation i retning af både dyb fortid og fremtid.
For hvem er vores forfædre? Formødre? Moderniteten forsøgte at løsrive os fra dem, befri mennesket fra sin arv, fritstille det ved at gøre det arveløst og skabe det nye menneske. Nu hjemsøges vi af alle de fortrængte fortider og hjemsøgelserne kan først stoppe, når vi selv lærer at blive forfædre eller formødre for en fremtid.
 

- Ferdinand Ahm Krag

Museum for fremtiden  Helene Nymann

Helene Nymann

Billedkunstner og kunstnerisk forsker ved Interacting Minds Centre på Aarhus Universitet. Omdrejningspunktet for Nymanns kunstneriske virke er hukommelse. I sin praksis sætter hun biologiske indsigter og hukommelsesteknikker fra forskellige kulturer i værk gennem levende billeder, lyd og skulptur. 

Med videoværket Ode to Creode og kromosomskulpturerne Ode to Creode X og Ode to Creode Y beskæftiger hun sig i MUSEUM FOR FREMTIDEN med epigenitik og sanglinjer som måder at huske både fortiden og fremtiden.

“Hvad er hukommelse i dag og i går? Hvilke redskaber har vi brugt til at huske gennem historien? Og hvordan kan vi bruge dem i dag og i fremtiden? Mine værker (skulpturer) forsøger at give form til de grundlæggende strukturer, som erindringer opererer igennem, og skabe bud på, hvordan disse strukturers komponenter kan samles på ny og anvendes til at forestille sig andre tider––og fremtider––igennem. I rummet er skulpturerne omdrejningspunkt for fortællingen. De fungerer ikke som bagtæppe for noget andet. Det handler om at gøre publikum bevidste om, at de er med til at skabe fortællingen. At gøre dem til skulpturer et øjeblik.” 

- Helene Nymann

Museum for fremtiden Studio ThinkingHand

Studio ThinkingHand

En kunstnerduo bestående af Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen, der arbejder med ny naturforståelse og tværartslig relationsopbygning. Studio ThinkingHand samarbejder med andre-end-menneskelige arter, såsom svampe og bakterier, og syntetiske materialer, såsom beton og robotter.

I MUSEUM FOR FREMTIDEN præsenterer Studio ThinkingHand en iteration af værket Vita . Necro . Vita: Fem søjlelignende skulpturer af levende, symbiotisk bakterie- og gærkultur (SCOBY), som rejses af motorer over vandfyldte bassiner. Det forgængelige værk demonstrerer døden som en skabende del af livet og beder os om at tænke med døden i en cyklisk bevægelse mod en fremtid, hvor alt er vævet sammen.

"I forhold til fremtiden har der i samfundsdebatten været fokus på det apokalyptiske, hvor det enten bliver menneskets undergang eller Jordens. Vi prøver at forestille os en ny form for fremtid. Måske skal vi gentænke menneskets rolle. Og gentænke det at være menneske. Kan der være en middelvej, hvor vi i kraft af al den viden vi har, sætter os selv i en rolle, hvor vi ikke nødvendigvis står på toppen af det hele og har ret til alle ressourcer? Hvor vi i højere grad udvikler os sammen med arters evolution, og forstår os selv som en del af naturen? Scobyen (eddikemoderen) er fremdyrket af mennesket, men er stadig sit eget liv med sine egne forudsætninger.
Museet er traditionelt et sted, hvor man arkiverer genstande, som man så kan gå og kigge på til 'evig tid'. Teatret er omvendt nuets kunst, der sker lige nu. Med scobyen, som hele tiden er i udvikling, bringes nuet ind i kunstudstillingen, og i MUSEUM FOR FREMTIDEN bruger vi det som et slags performativt greb. Vi udstiller en levende art. I starten af udstillingen ser værket ud på en måde, når du kommer i slutningen, ser værket muligvis anderledes ud."
 

- Studio ThinkingHand