
Scala
Dato & pris
8. mar. - 16. apr.
Billet: 95-295 kr.
Varighed
1 t. 45 min.
OBS
Sekvenser med kraftigt blinkende lys.
"Sandhed og manipulation spiddes på tankevækkende drilsk og meget morsom vis"
I en tid præget af fake news viser teatret, at sandhed er et spørgsmål om perspektiv
Taler direkte ind i vores samtid hvor subjektive oplevelser ofte dominerer over objektiv virkelighed. Den gør det med en klar og relevant stemme som alle burde høre.
Interessant, opstrammet fortolkning, hvor Emil Prenter som titelfigur leverer endnu en flot præstation
Alt, hvad Prenter foretager sig på scenen, virker så naturligt, så let og autentisk – altså, når autentisk betyder ægte, pålidelig og troværdig. Hvis Prenter var fodboldspiller, ville man sige, at hans bundniveau er ufatteligt højt.
Når man kan gøre så meget med så relativt få og gennemtænkte virkemidler, er begejstringen svær at lægge en dæmper på
Emil Prenter er lige til i sin fremstilling af rollen, og fremstår så uskyldig men alligevel fuld af kompleksitet. Gang på gang har han vist os sit forunderlige spil i teatrets opsætninger. Vi glædes og forbliver fanget ind og nysgerrige på endnu mere.
Det er ellers en ensemble forestilling og som altid er niveauet hos Aarhus Teater i denne henseende højt.
Den gør, for mig at se, det, som et godt teaterstykke gør bedst: underholder og sætter tanker i gang.
Skal opleves, hvis man er litteraturelsker, teaterelsker og kan rumme, ikke at få svar på alt. Den skal ses for at opleve forskellige psykiske krakeleringer og virkeligheder, der styrter i grus. Den skal ses for at få en teateroplevelse med dybde og muligheden for en samtale og sandheder.
"En vild kulmination på Emil Prenters kometagtige præstationer de seneste sæsoner"

Vores hovedperson.
Mysjkin vender efter 4 år i Schweiz tilbage til Skt. Petersborg, hvor han træder ind i overklassens intriger. En rendyrket idealist, der altid siger sandheden og tror på det bedste i mennesker - hvilket udnyttes af stort set alle omkring ham. Hans store empati leder ham til et større projekt om at redde Nastasja Fillipovna.
Fortællingens femme fatale.
Nastasja længes efter frihed og lykke, men forhindres i det af både omverdenen og sig selv. I et forsøg på at afdække hvor stort ansvar hun har for sit eget endeligt spændes hun ud mellem alle andres oplevelser af hende og iscenesættes dermed som både kolerisk og lidenskabelig, som offer og skurk.
Lidt af en outsider - og ikke en del af de fine kredse.
Rogozjin er fuldstændig besat af Nastasja Fillipovna, som han vil gøre alt for at få til hustru. Han er ret ligeglad med alle andre, udover Fyrst Mysjkin, der truer hans planer om at gifte sig med Nastasja.
Mysjkins fjerne slægtning.
Generalinden er en del af de øvre russiske samfundslag, og mor til Aglaja, som hun kæmper for at sikre en lykkelig fremtid. På trods af fyrstens lidt klodsede ageren, ser hun noget i ham, som minder hende om sig selv, og som lader hende med en sjælden velvilje overfor ham.
Generalindens datter.
Aglaja er ung og viljestærk - og meget ombejlet. Hun forelsker sig hurtigt i den godhjertede fyrste - hvilket besværliggøres markant af fyrstens projekt om at redde Nastasja Fillipovna.
Generalindens personlige assistent.
Ganja kommer af en fattig familie, men drømmer om rigdom og status, og vil gøre stort set alt for penge. Han er forelsket i Aglaja, men også en brik i større spil om at få Natasja gift.
Generalindens ven og Natasja Filippovnas velgører.
Totskij adopterede Nastasja som helt ung. Han udnyttede sin position som værge og forsørger til at tage den unge Nastasja som sin elsker. Nu drømmer han om at få Natasja gift væk, så han kan blive fri fra hende og gifte sig med Aglaja.
