Store Scene
Dato
24. aug - 24. sept 2022
Varighed
1 time 45 min
I anledning af Dansk Teater 300 år:
Erasmus Montanus
En af de sidste 10 års mest markante og originale klassikeropsætninger vender tilbage
Aarhus Teater fejrer i år dansk teaters store jubilæum med Holbergs uopslidelige klassiker iscenesat af Christian Lollike. I år er det nemlig 300 år siden, der første gang blev spillet teater på dansk. Og Holbergs Erasmus Montanus er særlig for Aarhus Teater, for med den åbnede teatret, da det i år 1900 for første gang slog dørene op for publikum.
Christian Lollikes radikale nytænkning af Erasmus Montanus blev i 2017 kåret som Årets Forestilling, ligesom David Gehrt og Ida Grarup fik en Reumertpris for Årets Scenedesign. Senest triumferede forestillingen på Den Nationale Scene i Bergen under Festspillene i 2020-21.
Vi er stolte af at præsentere Aarhus Teaters Emil Prenter som den charmerende og belæst opblæste Erasmus. Emil Prenter fik fremragende anmeldelser for sin rolle som Alex i A Clockwork Orange og for sit medrivende spil i Teaterkoncert C.V. Jørgensen. Oplev ham sammen med Aarhus Teaters skarpe hold af skuespillere og sangere.
I Erasmus Montanus tager Christian Lollike danskheden, troen, de menneskelige dårskaber og oplysningstiden under kærlig og satirisk behandling. På sort-hvid manér roteres sandt og falsk, fakta og følelser. For selvom Erasmus har ret i, at jorden er rund, er det ikke sikkert han får ret, hvis flertallet står fast på, at den er flad som en pandekage.
Tag med på en vild rejse ind i Holbergs Udkantsdanmark, for nu er en af dansk teaters mest originale, provokerende og absurd grinagtige klassikere tilbage på Store Scene.
Præsenteres i samarbejde med Sort/Hvid og i anledningen af



"Årets mandlige hovedrolle: Emil Prenter"
"Aarhus Teater råder i Emil Prenter over ét af dansk teaters allerstørste talenter lige nu"
"Emil Prenter er ganske forrygende flamboyant og øretæveindbydende bedrevidende"
"Tekst, iscenesættelse, scenografi, lys, lyd, skuespil og korsang går op i en enhed, som kun et mesterværk af en opsætning kan præstere"
"Denne forestilling er aldeles vellykket med sin komik, aktualitet, æstetik, skarpe ensemble og en pirrende Pretner"
Ludvig Holberg
Skrevet af
Christian Lollike
Iscenesættelse
Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike
Bearbejdet af
David Gehrt og Ida Grarup
Scenografi og kostumedesign
Anders Kjems
Lysdesign
Lars Gaarde
Lyddesign
Emil Prenter som Erasmus Montanus
Jacob Madsen Kvols, Tina Gylling, Anders Baggesen, Arian Kashef, Nanna Bøttcher, Bjarne Henriksen, Johannes Lilleøre, Sofia Nolsøe, Andreas Nicolai Petersen, Ingeborg Højlund Dania, Susanne Cecilie Nielsen, Yngve Lyngsø, Gunnar Sigfússon, Katrine Mygind Kyhl /Nadja Schmedes Enevoldsen
Uddrag af interview med Emil Prenter til Aarhus Teaters sæsonkatalog af Michael Holbek
Emil Prenter kom til Aarhus Teaters ensemble i 2020 og har haft meget forskellige roller i bl.a.
Teaterkoncert C.V. Jørgensen, Romeo & Julie, Ordet og Man vokser op.
”Det betyder meget for mig at være i ensemblet. Jeg får mange udfordringer, og jeg kan simpelthen mærke, jeg bliver bedre, for hver gang vi går til noget nyt. At jeg vokser med hver opgave. Som ensemblespiller er man meget på i løbet af sæsonen, så jeg får virkelig trænet mine teatermuskler. Og så er jeg vildt glad for den tillid, teatret viser mig ved at ville se mig i bærende roller,” siger Emil Prenter.
Det gælder i denne sæson også i rollen som Che i musicalen EVITA og ikke mindst den helt store rolle som Erasmus i Aarhus Teaters genopsætning af Erasmus Montanus.
”Erasmus er jo den her lidt opblæste nar, der har ret i det, han siger, men måske ikke er så 'likeable', fordi han sparker nedad og håner sin familie og folk i landsbyen. Han vil det gode, men han håndterer det på en meget uhensigtsmæssig måde, som får ham i store problemer. Han er en sjov karakter, som jeg glæder mig til at gå i kødet på.”
Reumertvindende scenografi
Forestillingen Erasmus Montanus blev ikonisk ikke bare for sin bidende opdatering af manuskript. Men også for den to-dimensionelle scenografi, der låste indbyggerne i landsbyen fast mentalt og fysisk. Og som aften efter aften blev den store frustration for Erasmus og hans klarsyn.
For at citere fra hovedpersonen: "Det er jo bare pap, for helvede!"
Scenograferne David Gehrt og Ida Grarup vandt en Reumert for deres arbejde og i 2019 gæstede David vores podcast-serie Kulissen til en snak om hvordan en scenografi overhovedet opstår.