Aarhus Teaters miljø- og bæredygtighedsprofil
Historisk set har der været et stort ressourcespild forbundet med teaterproduktioner, men genbrugstankegangen har for alvor vundet indpas hos os.
Vi vælger i højere grad end tidligere at genopsætte populære forestillinger, eller samproducere med andre teatre, så de store produktionsomkostninger og materialespildet reduceres, samtidig med at forestillingerne vises flere steder i landet eller Skandinavien, og dermed når et større publikum.
Vi genanvender, sælger eller videregiver så vidt muligt dele af vores scenografier. Kostumer, parykker, rekvisitter mv. bliver fortsat i stor stil gemt, genanvendt eller omforandret flere gange.
Vi ser et stort uudnyttet miljømæssigt og økonomisk potentiale ved genanvendelse af produktionsmateriale, som udgør en væsentlig del af omkostningerne på en teaterproduktion. Derfor vil vi fremover øge vores fokus på en mere bæredygtig teaterproduktion.
Vi har på teatret 15 sorteringsmuligheder for affald. Det affald, som ikke kan afhentes af en ekstern udbyder, afleverer teatrets egen logistikafdeling på genbrugsstationerne
Vi er i gang med at implementere en bæredygtig indkøbspolitik, hvor vi i videst muligt omfang vil indkøbe certificerede materialer til vores teaterproduktioner – og dagligdag.
Vi vil også omtænke tidligere rutiner indenfor f.eks. sceneopbygning, så vi i fremtiden bliver bedre til at producere mere miljøvenligt på en effektiv måde.
De kreative teams på vores produktioner har meget individuelle ønsker og behov indenfor lyd, lys og sceneteknik. Derfor lejer vi frem for at købe meget udstyr fra gang til gang. Købt udstyr, som ikke længere skal benyttes, sælges videre.
Alle vores bygninger modtager grøn og klimaneutral strøm fra vores udbyder.
Vi har et mål om, at 90 % af alle vores mange lyskilder som minimum skal være udskiftet i 2024. Processen er i fuld gang og pr januar 2021 havde vi allerede udskiftet omkring 70 %.
Med vores placering tæt på letbane, bus og tog er det nemt for vores medarbejdere at vælge offentlig transport til/fra teaterbygningen og vores produktionshaller i Risskov. De gode offentlige transportmulighederne gør det naturligvis også nemmere for vores gæster at besøge teatret.
Herudover vil vi i fremtiden i højere grad gøre brug af de digitale mødeplatforme og dermed reducere vores rejseaktiviteter.
Teatrets bygningsforvaltning håndterer det daglige vedligehold på vores bygninger, så store ressourcekrævende renoveringsprojekter minimeres. Energivenlige løsninger prioriteres så vidt muligt indenfor de givne fredningsregler, når der istandsættes.
Derudover har vi varmeregulering af vores teatersale, som først starter få timer før gæsterne ankommer, så vi ikke varmer unødigt meget op.
Vi forsøger at begrænse vores print-marketingsmateriale, så en stigende del vises digitalt på f.eks. hjemmeside, digitale annoncer eller på sociale medier. Ved printopgaver benyttes primært svanemærkede trykkerier. Teaterbilletter kan vises både via telefon eller i fysisk printformat.
Internt har vi arbejdet med en bevidsthedsændring blandt medarbejderne i forhold til altid at vurdere, hvornår det er nødvendigt at printe og hvornår, det kan klares digitalt. Det er fx tilfældet i forbindelse med manuskripter, der nu kun printes til de medarbejdere, der har et ”aktivt” behov. Ligeledes opdaterer vi løbende manuskripter digitalt, og printer kun den nye del frem for at genudprinte hele manuskriptet.
Cafe Hack, som er beliggende i teatrets lokaler, står foruden driften af restauranten også for teatrets kantinedrift, pausebarer, mødeserveringer mv.
Læs mere om deres fokus på bæredygtighed i særskilt afsnit.