a clockwork orange
Scala

Scala

Dato

På Teater V
25. feb - 4. marts

Varighed

ca. 2 timer og 20 min inkl. pause

OBS:

Der anvendes stroboskoplys
Aldersgrænse +15 år


A Clockwork Orange

Hårdtslående kultklassiker indtager nu Scala i stort format

A Clockwork Orange ramte i sæson 20/21 både publikum og anmeldere som et cirkelspark i solar plexus på vores Studio-scene. Anmelderne gik stjerneamok, og billetterne blev revet væk. Så nu rykker vi den ikoniske klassiker ind i et større format på Scala.

A Clockwork Orange er en rå, blodig og tankevækkende historie om den sygt syrede teenager Alex og hans adrenalinpumpede bande. Sammen gør de oprør mod almindelig kedsomhed og et dystopisk samfund ved at udleve deres eneste interesser: Ultravold, sex, stoffer og Beethoven – her bare kaldet ’Ludwig van’. Men hvad stiller samfundet op med et udskud som Alex? Og kan staten troværdigt resocialisere hans slags, når den selv bruger voldelige midler?

Forestillingen bygger på Anthony Burgess’ skandaleroman fra 1962 af samme navn. Dramatiseret af dansk litteraturs poetisk ophedede motorsav, Bjørn Rasmussen, der med sprogligt overskud kører den frisk og frejdig 'fuckelli-fuck' lige ind i vores tid. I rollen som voldsjokeren Alex kan du opleve Aarhus Teaters Emil Prenter, der ifølge Weekendavisen spiller "grænsesprængende og frygtindgydende sexet". I tæt og gnistrende samspil med Lasse Steen og Sofia Nolsøe, der modtog teaterbranchens prestigefyldte pris, Teaterpokalen, for sin rolle i forestillingen. Det brutale orgie er ledsaget af livespillet punk og drømmepop, og Aarhus Teaters Kor leverer smukke, klassiske stemninger, der står i gysende kontrast til modbydelighederne. A Clockwork Orange er sat i scene af Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye, som blev nomineret til en Reumert som årets instruktør for sin debut her. 

Glæd dig til en kantet, kompleks og karikeret scenisk voldsvulkan.

Teaterforlag: Nordiska ApS – KBH
Så vågnede man da for alvor op!
Politiken
Emil Prenter om genopsætningen:

POV International

Sceneblog

Jyllands-posten

Kristeligt Dagblad

Ungt Teaterblod

Mortenbuckhoj.dk

Scenekanten

CPH Culture

I mere end to timer bevæger Prenter, Steen og Nolsøe sig elegant omkring som i en besat ballet. Det er uforglemmeligt
Weekendavisen
a clockwork orange aarhus teater rumle skafte

Holdet bag

Medvirkende
Anthony Burgess
af
Bjørn Rasmussen
Dramatiseret af
Nathalie Mellbye
Iscenesættelse, Scenografi & kostumedesign
Lasse Steen
MUSIKALSKE KOMPOSITIONER
& Kapelmester
Kim Glud
LYSDESIGN
Aki Bech
LYDDESIGN
Mads Horsbøl
Musikalsk arrangør
Frieda Funk
Korarrangør og indstudering

Tekster af Bjørn Rasmussen

Bjørn Rasmussen Foto Frida Gregersen 2021

Sproglig kreativitet og vildskab går sammen med originaliteten og evnen og viljen til eksperimenter igen i omtalerne af Bjørn Rasmussen.

Det gælder ikke mindst som digter og forfatter. Bjørn Rasmussen debuterede som forfatter i 2011 med en form for roman med den bemærkelsesværdige titel: 'Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet, som han modtog Montanaprisen for.
I 2014 tog Bjørn Rasmussen genrespringet til musik og senere samarbejdet med musikeren Lise Westzynthius og musikkollektivet Solen er sexet.

Kilde: Anne Bech-Danielsen i Politiken januar 2023 

Mit hjerte er en frugt, dryp dryp dryp

Mit hjerte er et ur der tikker tik tak tik

Mit hjerte bløder suk som en slikpind slik

Mit hjerte klikker taktfast denne sætning

-Sangtekst fra forestillingen

Et lingvistisk oprør

I Anthony Burgess roman bruger ungdomsbanden en masse ord opfundet af dem selv, i stedet for det etablerede sprog. 

I oversætterarbejdet har Bjørn Rasmussen stået for at inkorporere ordene ikke bare på dansk, men også i teaterdramatiseret form

Udvalgt ordliste: 

  • Babuska  – Gammel kvinde
  • Glas – Øje
  • Grutter - Bryster
  • Grødvig - Blod
  • Gulliver – Hoved
  • Malchick – Dreng
  • Moloko – Mælk/Narko
  • Natsat – Teenager
  • Nochi – Nat
  • Plot – Krop
  • Rot – Mund
  • Sjut – Tåbe

Huskunstner Nathalie Mellbye om visionen

Uddrag af portræt bragt i Aarhus Stiftstidende 21 okt.´20

Nathalie Mellbye er født i Norge og voksede op en lille by i nærheden af Lillehammer.
Hun beskriver det som et lille samfund, hvor hun kendte de fleste og alt var indenfor gåafstand.
-Jeg var heldig at gymnasiet havde musik, dans og drama. Og der var en masse kulturmuligheder i byen, så jeg har kunnet dyrke alt det, fra jeg var helt lille. Men det er også en by man vokser ud af. Og måske også et land, man vokser ud af, siger hun og griner let.

Nathalie Mellbye har boet i Danmark i 11 år. Inden da boede hun i Malmø i fire år, hvor hun fik en bachelor i Scene-og teaterteknologi.

Men det føltes ikke som nok til at være færdiguddannet, så jeg tog scenografiuddannelsen på Scenekunstskolen i København, fortæller Mellbye, der var i praktik på Aarhus Teatret i 2011.

Hun troede oprindeligt, at hun skulle være skuespiller, men da det gik op for hende, hvad scenografien kunne, var det en verden, der åbnede sig:

Alle fortællinger starter med rummet. Her kan man skabe rummelige fortællinger og lægge fortællingen i detaljen eller æstetikken. Jeg arbejder meget med materialer og med at gøre ting sanselige.

Den tilgang, tror jeg, kommer meget fra min performanceerfaring, forklarer Nathalie Mellbye

Et stykke kunst på tøjet

Det kæmpestore scenografistykke gemmer på et væld af monstre, advarsler og skræmmetaktikker. Designet af Nathalie Mellbye og videreudviklet af teatrets malersal. 

I anledning af forestillingen har malersalen håndlavet silketryk med udvalgte motiver og detaljer fra bagtæppet.

tshirts fra a clockwork orange
Det, der tænder mig ved scenografi, er egentlig at skabe nogle stemninger. Jeg er meget visuelt orienteret, så for mig ligger det lækre i, at man kan fortælle fortællinger i baggrunden.
Nathalie Mellbye
Oplev forestillingen på Teater V i Valby fra 25. februar til 4. marts!
Aarhus Teater på turné

Helt ekstraordinært kan A Clockwork Orange opleves i København på Teater V. 

Forestillingen spiller fra 25. februar - 4. marts 2023