Studio
Spilleperiode

Forestillingen spillede i sæson 19/20


Ny dansk dramatik om mennesker uden filter

Nanna Cecilie Bang, har skrevet denne punkpoetiske tekst for tre skuespillere. En efter en snakker de, til de besvimer, og den næste tager over. Indtil der ikke er flere ord tilbage, kun det sårbare og lidt for skamløst ærlige menneske. Velkommen til Manifest for skrøbelige autoriteter. En forestilling, der vender det store, forkromede manifest lidt på hovedet. Her har de tre personer på scenen svært ved at mene noget håndfast, der kan gøre sig i en principerklæring. Til gengæld løber de over med følelser.

Holdet bag
Nanna Cecilie Bang
TEKST OG ISCENESÆTTELSE
David Gehrt
SCENOGRAFI
Kim Glud
Mikkel Ove
LYSDESIGN
Andreas A. Carlsen
LYDDESIGN
Camilla Lau
Durita Dahl Andreasen
Mette Klakstein 
Medvirkende
Cast
  • Camilla Lau
    Camilla Lau
  • Durita Dahl Andreasen
    Durita Dahl Andreasen
  • Mette Klakstein
    Mette Klakstein
Både underholdende og udfordrende must-see ... Aarhus Teater fortsætter sin succes med at skabe vedkommende teater for de yngre generationer med sin ansættelse af Nanna Cecilie Bang som teatrets husdramatiker. ”
JYLLANDS-POSTEN

ANMELDELSER

ÅRHUS STIFTSTIDENDE

Jeg sidder i et helt grotesk gyseligt og støvsuget stilrent pink rum og er begejstret for det teater jeg oplever ...De kommende år er (Nanna Cecilie Bang) huskunstner på teatret. Fortsætter hun i samme spor er der al grund til at glæde sig.

KRISTELIGT DAGBLAD

Manifest for skrøbelige autoriteter" er en meget humoristisk, sympatisk og gennemtænkt udgydelse fra en ung stemme i dansk teater ... en potent karakteristik af en ungdomsgeneration, der har ondt i (til)troen og meningsmodet

INFORMATION

Vi kommer til at tro på det, de siger. De er så overbevisende, at vi næsten glemmer, det er skuespil. Også selv om scenen og hele konstellationen i lokalet konstant minder os om, at det her er teater. En dramatisk konstruktion. Alligevel er det på samme tid intimt og distanceret. Det er fascinerende og temmelig forvirrende. For hvad er det egentlig, de vil sige os?

ISCENE

Et sitrende forsøgs-manifest for unge kvinder ... Den vil helt sikkert ramme det unge publikum i sin ”in your face”-attitude, men er mindst lige relevant for os i andre aldre.

DEN 4. VÆG

Konceptet synes at være: Hvad sker der hvis man sætter virkeligheden på scenen i en ærlig og blottet version? Svaret må være, der opstår en masse genkendelse, og man må beundre Nanna Cecilie Bang for sit mod til at vise uperfektheden frem

PERIPETI

Et affirmativt selvudslettende portræt af en generation i tvivl

Nanna Cecilie Bang

Nanna Cecilie Bang stod i 2018 bag den komiske, virkelighedsnære og stærkt roste My Heartache Brings All the Boys to the Yard på Studio. Og hun skriver manuskript til endnu en forestilling denne sæson, ALT ER UMULIGT

Nanna Cecilie Bang / foto Anna Marín Schram
Nanna Cecilie Bang
"JEG TALER UD FRA HVOR JEG SELV ER"

NANNA CECILE BANG ER INTERVIEWET AF MICHAEL HOLBEK TIL AARHUS TEATERS SÆSONBROCHURE

Hun tænker ikke bevidst i at lave teater til unge, men hun kan noget, der i den grad rammer den søgen efter identitet, man mærker som ung.

”Jeg prøver ikke at skrive i et ungt sprog eller være ung med de unge. Jeg tror bare, jeg taler, ud fra hvor jeg selv er, og det er skønt at skrive noget, der er i øjenhøjde. Så har jeg opdaget, at det jeg laver særligt appellerer til unge og min egen generation,” siger Nanna Cecilie Bang, der er 31 år og ansat som ny huskunstner på Aarhus Teater i sæson 2019-20.

Hun er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2014, modtog i 2015 Reumerts Talentpris og har senest spillet med i The Rocky Horror Show her på teatret. Sideløbende med skuespillet arbejder hun også som dramatiker. I 2017 med True.Story, en monolog om single- og datinglivet på Sort/Hvid. Og i 2018 drejede det sig om kærlighedslivet i My Heartache Brings All the Boys to the Yard på Aarhus Teater. Som huskunstner skriver hun to forestillinger denne sæson: Manifest for skrøbelige autoriteter på Studio – som hun også selv instruerer – og ALT ER UMULIGT, de skuespilstuderendes afgangsforestilling på Stiklingen.

Det skal stå så rent som muligt
Et fællestræk ved det, Nanna Cecilie Bang skriver, er kærligheden til den filterløse menneskelighed. ”Jeg vil gerne have, at de mennesker, jeg sætter på scenen, er trygge i at være usikre, søgende, skrøbelige, åbne og i tvivl. Og samtidig har brug for publikum. Det er for eksempel spændende som i My Heartache Brings All the Boys to the Yard at opleve en på scenen, der står og råber om hjælp til nogen, der ikke rigtig kan hjælpe, fordi kontrakten i teatret er, at man som publikum sidder og lytter,”  forklarer hun.

Det er vigtigt for hende, at man som publikum føler, det er ’rigtige’ mennesker, der er på scenen. At der er en ægthed i det, skuespillerne foretager sig. At det står så rent som muligt. ”Jeg prøver at holde mig fra ironi, fordi det hurtigt kan blive lidt hårdt på en scene. Og hvis noget er ironisk, må det spilles uironisk, så ingen kan gemme sig. På den måde kan karaktererne virke mere som klassiske klovne, der siger præcis det, de mener, og også gerne vil have, at publikum skal kunne forstå dem. Hvis jeg skal danse en dans, prøver jeg at gøre det, så godt jeg kan, også selv om jeg er dårlig til det. Det samme hvis jeg skal lave stand-up. Jeg arbejder hele tiden ud fra en menneskelighed. Skuespillerne prøver ikke at være sjove, de tager det alvorligt. Men derfor kan det sagtens være, at publikum græder af grin.”

Den hjerteskærende nøgenhed
Der findes måske endnu en grund til, at Nanna Cecilie Bang taler til et ungt publikum. Som dramatiker betjener hun sig af et væld af udtryksformer, som de unge selv zapper rundt i og sampler fra. ”Jeg er ikke så meget for det rent teatralske, og jeg plukker fra både popkulturelle og andre genrer som reality-tv-serier, koncerter, stand-up, poesi og storytelling. Udtryksformer, som unge i dag er helt fortrolige med. Så måske kommer det naturligt, at det er udtryk, de kender.”
En blandingsform, Nanna Cecilie Bang kalder ’punkpoetisk’. ”Jeg vil ind til den nøgne kerne af tingene og mærke råheden, når man skræller distancen væk. Jeg leder altid efter en tekst, der kan få skuespillerne til at stå så menneskelige som muligt med al deres tvivl og ensomhed,” siger Nanna Cecilie Bang.